Det vil ikke være en overraskelse hvis du ikke har hørt om XPeng. Det er fortsatt et nytt og ganske ukjent merke i Sverige.
Og det er faktisk ikke så annerledes i andre markeder, for XPeng har kun produsert biler siden 2018. Den første modellen som faktisk selges på det svenske markedet er denne modellen – XPeng P7. Den har imidlertid blitt kjørt på andre veier enn svenske siden 2020.
Men nå er den her, og med en sårt tiltrengt oppdatering før den endelige introduksjonen til det europeiske markedet: med raskere lading, penere interiør og sist men ikke minst en lavere pris enn vi forventet.
Og ikke bekymre deg, du kan få P7 med vanlige dører hvis du ikke liker de superbillignende saksedørene på den dyrere versjonen.
Fine proporsjoner
Xpeng P7 er formet som en betydelig sedan og måler i underkant av fem meter i lengden. Spør du meg har XPeng klart seg ganske bra med designet. Den lange fronten og den skrånende taklinjen, sammen med de raffinerte proporsjonene, skaper et attraktivt bilde.
P7 er en vanlig sedan med liten bakluke og en liten bagasjeromsåpning på 440 liter. Den er omtrent samme størrelse som Tesla Model S, men det er mer fornuftig å sammenligne den med Model 3 og Polestar 2. Mer om det senere.
Tre varianter
Testbilen er toppmodellen «Wing Edition». Du har tre gjetninger på hvorfor. I tillegg til saksedørene er den utstyrt med to elektriske motorer, firehjulsdrift og en effekt på 473 hestekrefter. Dette er nok til en 0-100 km/t-sprint på 4,1 sekunder. Raskt nok og mer enn du noen gang trenger.
I tillegg til Wing Edition er det en P7 Performance med samme ytelse men uten de spesielle dørene, men den varianten som gir mest mening er den mindre og rimeligere: P7 Long Range. Her får du bakhjulsdrift og 276 hestekrefter.
Takket være elbilens maksimale dreiemoment fra 0 km/t føles den fortsatt smidig. Og du får en rekkevidde på 576 kilometer mot 505 kilometer for de to raske variantene. Det er imidlertid verdt å nevne at norske NAF (FDM i Norge) har testet rekkevidden til P7 Performance og kjørt 576 kilometer på full lading. Det er mer enn det er vurdert for og det samme som langdistanseversjonen. Jeg lurer på om det er flere kilometer å samle i Long Range-versjonen enn oppført?
XPeng P7 Long Range starter på 599 000 SEK og er en direkte konkurrent til Tesla Model 3 Long Range, som starter på 587 990 SEK. Utfordringen er at Tesla på papiret slår XPeng når det gjelder kraft, rekkevidde og ladehastighet. Men P7 har andre triks i ermet.
Bedre som cruiser
Testbilen er som nevnt fullt utstyrt, inkludert det adaptive chassiset. Den fungerer godt og absorberer veibanen med god komfort. P7 er også stillegående, og med ganske retningsstabil styring føles P7 hjemme på lange motorveistrekk.
Styringen er ganske vektet slik at du kan kjenne hva som skjer, og svingkjøring er godt kontrollert slik at du egentlig ikke kjenner den heftige vekten på nesten 2,2 tonn. Det er langt, langt fra BMW i4, for eksempel, men P7 er fortsatt pålitelig. Faktisk er alt veldig glatt.
Autonome systemer og varsellyder
Hvis det er én ting de fleste kinesiskproduserte biler virkelig sliter med, så er det de ulike semi-autonome systemene. Dette gjelder dessverre også XPeng P7. Og det kan være vanskelig å si når bilen er utstyrt med noe mindre enn:
- 5 høyoppløselig millimeterbølgeradar
- 12 ultralydsensorer
- 4 surround-kameraer
- 7 kameraer for høy persepsjon.
Til tross for dette er den adaptive delen, den som holder avstanden til bilen foran, konstant ustabil og langt fra flytende. Samtidig navigerer bilen mellom kjørefelt. De gode kreftene som er i XPeng sier at systemet hele tiden oppdateres og forbedres. Men slik det er nå går det ikke og jeg ender opp med å stenge alt.
Det samme gjelder for forskjellige lydsignaler. Et nytt EU-direktiv sier at nye biler skal pipe for eksempel hver gang fartsgrensen endres. Og XPeng har tatt det til seg. Det er en konstant, høylytt ding eller dong, og det er nok til å få hodet til å snurre. Lydene kan slås av, men du må gjøre det hver gang du setter deg i bilen.
XPeng rapporterer imidlertid at det har blitt gjort en oppdatering siden testingen som gjør lyder mer akseptable, og at det er en «dempe alle lyder»-funksjon som skal undertrykke alle irriterende lyder.
Fint interiør
Innvendig er det imidlertid noen lyspunkter, og hvis du virkelig ønsker å finne en fordel over Tesla, er det her du må begynne.
Materialene og finishen er bedre enn Teslas, og det er et veldig fint sted å bo, selv om det ikke er på høyde med for eksempel Hyundai Ioniq 6. Setene er også komfortable, selv på lange turer, og kan trekkes med nappa. skinn som er valgfritt for variantene Long Range og Performance.
Lydanlegget, om du velger, kommer fra danske Dynaudio og leverer 840W gjennom de 18 høyttalerne. De to små høyttalerne som stikker ut fra dashbordet tilfører et snev av luksus.
Selvfølgelig er det også to 10-tommers og 15-tommers digitale instrumenterings- og infotainmentskjermer. Det er ingen fysiske knapper for de viktigste funksjonene, som justering av luftdysene, men skjermen er skarp, responsiv og systemet er intuitivt å bruke.
Siden prøvekjøringen har infotainmentsystemet blitt oppdatert takket være et nytt samarbeid. Nå kan du laste ned noen av favorittappene dine til bilen din, for eksempel Netflix, YouTube, Instagram Player og TikTok.
Bil for pengene
Totalt sett tilbyr XPeng P7 mye maskin for pengene. Alt nødvendig utstyr med mer er inkludert som standard. Blant annet varmepumpe, panoramaglasstak og surround sound system.
P7 Long Range og P7 Performance kan utstyres med en Premium-pakke slik at du også får skinntrekk og Dynaudio-system. Premiumpakken har også myklukkende dører som lukkes automatisk ved reisens slutt.
Det er vanskelig å konkurrere med Tesla når det kommer til pris og ytelse, men med P7 får du noe som ikke er så vanlig som Tesla 3. I tillegg byr P7 på et penere interiør og en mer komfortabel kjøreopplevelse.
Få ting avslører at han er av kinesisk opprinnelse. Og ingenting avslører at XPeng først begynte å lansere biler for noen år siden.
Fakta: XPeng P7 AWD Wing Edition
- Motor: elektriske motorer, firehjulsdrift
- Effekt: 473 HK/ 757 Nm
- 0-100 km/t: 4,1 sekunder
- Maksimal hastighet: 200 km/t
- Forbruk: 19,2 kWh/100 kilometer
- Batterikapasitet: 86,2 kWh
- Autonomi: 505 kilometer
- Ladekapasitet: Opptil 175 kW
- Mål (L/B/H): 489/190/145cm
- Egenvekt: 2.180 kilo
- Slepevekt: Ikke spesifisert
- Bagasjekapasitet: 440 liter
Pris: 799 900 SEK (P7 tilgjengelig fra 599 900 SEK)
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»