Etter lang tid og de siste årene har bilprodusenten Volvo Cars returnert til Stockholmsbørsen.
– At Volvo nå er et børsnotert selskap tror jeg er veldig bra for Volvo. Så vi får en eierstruktur som også er mer global, akkurat som all vår virksomhet. Volvo blir både mer svensk og mer global, sier administrerende direktør Håkan Samuelsson til Ekot.
Etter Samuelsson børsklokken ringte, som kunngjorde at handelen hadde begynt, steg aksjen raskt. Ved 13-tiden økte andelen med rundt 20 prosent.
Pengene som Volvo får fra børsen, rundt 20 milliarder svenske kroner i kassa, skal brukes til å utvikle nye elbiler og bygge en batterifabrikk.
Bilindustrien står overfor en enorm endring når det kommer til elbiler og det vil være en stor utfordring for Volvo å håndtere det, ettersom konkurransen er hard.
Interesse for dette Volvo Cars» aksjekjøp var betydelig fra småsparere, og selskapet kjøpte over 200 000 nye aksjonærer ved børsnoteringen. Derfor er det et av selskapene på Stockholmsbørsen som har flest eiere.
Men de store internasjonale investorene glimrer med sitt fravær.
– Vi er mye bedre kjent i Sverige, selvfølgelig. Vi har 200 000 nye aksjonærer, småsparere og de er hovedsakelig svenske. Men jeg er helt overbevist om at dersom vi jobber og utvikler selskapet i riktig retning, vil også internasjonale investorer ønske å være med på denne reisen.
Men er det et tegn på svakhet nå?
– Nei, vi startet med et 100 % kinesisk eid anlegg, så jeg anser det som et stort salgsargument å ha en slik støtte i det svenske finansmarkedet. Jeg tror det er et godt sted å starte, sier Samuelsson.
Kinas Geely er fortsatt Volvo Cars største aksjonær og selskapet har et klart flertall av aksjene.
Siden Geely overtok Volvo for ti år siden, har selskapet vokst betydelig og 10.000 nye arbeidsplasser er skapt i Sverige.
Men det er kritikere som ser på kinesisk eierskap som et problem og en risiko – at det er en politisk risiko i fremtiden med tanke på hvordan kommunistpartiet kan opptre og at det kan påvirke Volvo negativt.
I Kina er kommunistpartiet i økende grad involvert i hva næringslivet gjør og også i hva private selskaper gjør, er det en politisk risiko i fremtiden?
– Jeg ser ham virkelig ikke. Vi er et svensk selskap som nå er børsnotert, som da har et privat kinesisk selskap som hovedeier, så jeg tror ikke risikoen er stor for oss, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson til Ekot.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»