Ifølge data publisert av infrastrukturforvalter Bane Nor økte godstrafikken på det norske jernbanenettet med 12 % i 2021 og volumene økte med over 20 % på enkelte strekninger. Bane Nor advarer om at kapasitetsbegrensninger på enkelte linjer er alvorlige og begrenser potensialet for videre vekst.
Totale volumer økte fra 8,04 milliarder tonnkilometer i 2020 til 9 milliarder tonnkilometer i 2021. Den mest dramatiske økningen skjedde på Østfoldbanen fra Oslo til Halden og svenskegrensen, hvor volumene økes med 28 % til 320 tonnkilometer. .
Det ble også registrert betydelig vekst på de mest trafikkerte linjene: Volumet økte med 19 % på Dovre Oslo – Trondheim til 1,78 milliarder tonnkilometer og med 18 % på Nordland Trondheim – Bodøbanen til 1,39 milliarder tonnkilometer.
Imidlertid falt volumene med 3 % på landets mest trafikkerte godsrute, den norske delen av tungbanen fra havnen i Narvik til Kiruna i Sverige, hvor trafikken ble alvorlig forstyrret av malmtogavsporingen ved Gällivare i november.
Bane Nor mener viktige godsruter, blant annet Oslo-Bergenbanen og Dovrebanen, har nådd kapasitet.
– Vi ønsker kapasitet til stadig lengre tog med kortere transittid. En egnet heis for godstransport på jernbane krever større investeringer i utbygging av infrastruktur. Det betyr først og fremst stadig lengre passeringssløyfer og oppdaterte, forenklede terminaler, sier Are Kjensli, administrerende direktør i Norges Logistikk- og Godstransportforbund, NHO LT.
Bane Nor mener ytterligere dobbeltspor er nødvendig for å øke kapasiteten i det stort sett enkeltsporede nettet, selv om noen forbedringer allerede er i gang. Det gjelder blant annet prosjektet med å øke godskapasiteten på Nordlandsbanan, som skal stå klar til høsten, og utvidelse av terminalene i Narvik og Bergen for å ta i mot lengre tog. Nye kraner skal også installeres på Alanbruterminalen i Oslo.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»