Det er muligens en av de mest komplekse kontorstolene som noen gang er laget, den som Volkswagen i Norge nå har laget som reklame for sine varebiler. I tillegg til å være elektrisk, og ha en topphastighet på 20 km/t, er det overraskende mange av de detaljerte systemene og funksjonene vi vanligvis ser på biler. Både mer digitale ting som ryggekamera (med 360 graders sikt), infotainmentsystem og LED-belysning i ulike former, samt fysiske egenskaper som tilhengerfeste, varmeseter og sikkerhetsbelter. (Det siste kan være nødvendig når kontorstolen kjøres i full fart.)
Poenget med annonsen er at Volkswagen ønsker å vise hvordan en ansatt kan benytte seg av bekvemmelighetene som er tilgjengelige for de som har et transportmiddel som primær arbeidsplass. Men selv om kontorstolen har en estimert rekkevidde på godt 12 kilometer på fulladet batteri (som burde være nok til neste strømuttak…), mistenker vi at det neppe blir masseproduserte møbler.
Volkswagen i Norge har allerede gjort andre avanserte reklamestunts, som annonsering for «Trailer Assist»-systemet, med et – veldig raskt – revers med tilhenger. Interessant nok er det heller ikke første gang denne høsten at bilprodusenter har kommet inn i kontorstolbransjen. For bare noen måneder siden viste Mercedes-AMG en kontorstol. Dette var imidlertid et (relativt) enklere snitt, men likevel i hovedsak et bilsete på hjul enn en kontorstol, pluss at du faktisk kunne kjøpe det for 3500 dollar (tilsvarer rundt 36 000 kroner med dagens valutakurser). Du kan se det på bildet nedenfor.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»