Vantaa-trikken blir 19 kilometer lang og kjører fra Helsinki-Vantaa lufthavn til Mellungsby. Da denne avgjørelsen ble tatt, ble det også åpnet en tjeneste i Turku der Turku-innbyggere har en sjanse til å si hva de synes om et bybaneprosjekt i Turku.
Og med det blusset debatten om fordeler og ulemper med trikken i Åbo opp igjen.
Lokalpolitiker Valentin Lindén sier Turku-regionen, med sine 338 000 innbyggere, er den største byregionen i Norden uten lokal jernbanetrafikk i det hele tatt.
Lund er Sveriges nyeste trikkeby, og flere byer har planer om å utvide trikkenettet, som Stockholm, København og Trondheim, sa Lindén til nyhetssiden Svenska Yle.
Du foretrekker busser
– Trikker er vakre, de er lett tilgjengelige for folk i rullestol, praktiske for folk som bærer tunge ting, foreldre med barnevogn, lister Lindén.
Faktisk viser erfaring at folk ser ut til å foretrekke bybane fremfor buss hvis de får valget. Folk som ellers ikke bruker offentlig transport er mer sannsynlig å velge det hvis det bygges trikker. Erfaringene fra Tammerfors tyder for eksempel på dette.
Sterk urbanisering
I følge prognoser for demografisk utvikling vil Turku, Tammerfors og Helsinki fortsette å vokse. Urbaniseringstrenden er sterk i Finland. Turku anslås å ha rundt 50 000 flere innbyggere i 2050, noen regner til og med med 100 000 flere innbyggere. Så det trengs nye trafikkløsninger. Lindén sier innbyggerne i Åbo er spesielt glad i kollektivtransport og er veldig glad i bilene sine.
– I Tammerfors går trikken til bydelen Hervanta. I dag reiser like mange mennesker med trikk som busstrafikken i hele Åbo-regionen til sammen, sier Lindén, opp til svenske Yle.
Tammerfors trikker sto klare i 2021. Tammerfors har allerede fått statistikk som viser at passasjertall og positive effekter på investeringer og bygging har overgått forventningene.
Kilde: Svenska Yles nyhetsside
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»