Det tok litt tid før Toyota har lansert en helelektrisk bilmodell i Europa. Selskapet har ellers holdt seg til hybridbiler, men bZ4X blir utgangspunktet for Toyotas nye elbilsatsing.
Problemet er at modellen fikk en rystende start. Opprinnelig ble produksjonen midlertidig stanset etter meldinger om at hjulene plutselig kunne løsne under kjøring. Relatert til dette ble Toyota tvunget til å tilbakekalle 2700 biler for korrigerende tiltak.
Som om dette Hvis ikke det var nok, har bZ4X nok en gang havnet i rampelyset av feil grunn. Etter en test utført av Dansk FDM Toyotas lovede rekkevidde i bZ4X er høyst tvilsom. To eksempler, en forhjulsdrevet bil og en firehjulsdrevet bil, gjorde bare omtrent halvparten av det de lovet.
– Det er normalt at våre målinger i elbiler på motorveien gir lavere rekkevidde enn det offisielle tallet, men dette resultatet er skuffende. Rekkevidden er betydelig dårligere enn konkurrentene, sier testleder Søren W Rasmussen.
Halve rekkevidden er borte
Ifølge Toyota den forhjulsdrevne versjonen skal dekke 50,4 miles per lading, men i testing gikk testteamet aldri lenger enn 24,6 miles. Den firehjulsdrevne varianten led også en stor fiasko, da de lovede 46,1 milene ble bare 21,5 mil til tross for stadige forsøk på å gå lenger.
Testen ble utført i de kalde vintermånedene. Kaldt vær har selvfølgelig negativ innvirkning på rekkevidden, men det er ikke nok til å forklare og forsvare det dårlige rekkevidderesultatet fullt ut, og siden stiller også spørsmål ved om bilens batteri er så stort som Toyota lover.
Lignende testresultater ble også målt i Norge av nettstedet Elbil 24 og i Sverige av avisen Elbilen. Toyota i Danmark og Japan tar testresultatet på alvor og har satt i gang egne undersøkelser.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»