Toyota bZ4X – Toyotas elektriske SUV kan være veldig billig

Toyotas første elektriske SUV heter bZ4X. Og den har rimelige spesifikasjoner for å treffe de fleste kunder. Med 204 hestekrefter akselererer forhjulsdriften til 100 km/t på 7,5 sekunder. Velger du versjonen med firehjulsdrift blir det 218hk og 6,9 sekunder. Ikke akkurat sportsbilegenskaper, men mer enn nok for trygge forbikjøringer.

Toyota bZ4X. Foto: Toyota

Rekkevidden hevdes å være «minst 450 kilometer» i henhold til WLTP-standarden med bakhjulsdrift, mens firehjulsdriften kan klare «minst 410» km. Batteripakken er på 71,4 kWh.

Toyota bZ4X tilhører med andre ord ikke de lengste bilene, den henger etter konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5Kia EV6 og Ford Mustang Mach-E. OG Tesla Model Y. Men ikke mye, og i vintermånedene er vår erfaring at de fleste elbiler fortsatt kjører mellom 300 og 400 kilometer.

Toyota lover imidlertid at batteripakken vil opprettholde 90 % kapasitet etter 10 år eller 240.000 kilometer. Og hvis du er så heldig å se en million kilometer på kilometertelleren, sies det at batteriene fortsatt har minst 70 % kapasitet!

Silisiumanode for elbiler solide superbatterier

Lav pris

Dessuten bør Toyota få en veldig god pris. Selv om vi ikke har fått noen svenske priser ennå, er den mottatt i Norge og er billigere enn alle konkurrentene der, inkludert ID.4 som kommer nærmest. Dette er en startpris som er 10 og 20 % lavere enn konkurrentene.

Som vi alle vet er startprisen sjelden det du ender opp med når du endelig bestiller bil. Og for Toyota bZ4X er det også ulike utstyrsnivåer å velge mellom, for eksempel kan du velge et lydanlegg fra JBL. Vi får vente og se hva prisnivået på de siste utgavene blir.

toyota bz4x styre med wire
Med «Steer-by-wire»-teknologi trenger ikke rattet å være rundt, da rattet er koblet elektrisk til forhjulene i stedet for mekanisk. Da kan bilen ha adaptiv styring, slik at du ikke trenger å vri mye på rattet for å gjøre bratte svinger i lav hastighet. Foto: Toyota

Styr med kabel

Det kanskje mest interessante ekstrautstyret til Toyota bZ4X er den såkalte «steer by wire»-teknologien, der rattet og hjulene er koblet elektrisk i stedet for mekanisk. Teknologien gir mulighet for en mye mer tilpasset styring, hvor svingradiusen endres etter hastigheten. Du trenger ikke vri på hjulet som en gal for å gjøre en u-sving i lav hastighet, men bilen står fortsatt stabilt på motorveien selv om du gir et lite håndtrykk.

Infotainmentsystemet

Infotainmentsystemet er basert på Toyota Smart Connect, som betyr at det alltid er tilkoblet, med sporadiske OTA-oppdateringer. Her får du CarPlay og Android Auto trådløst og også appkontroll med MyT-appen.

toyota bz4x 2021 galleri 08 full tcm 3017 2384015 skala 1
Toyota bZ4X infotainmentsystem er alltid tilkoblet og oppdateres over luften. Foto: Toyota

Soltak eller solceller

Som tilvalg bør du kunne velge soltak eller til og med solceller på taket. Disse lader den store batteripakken og skal under optimale (ikke-nordiske) forhold kunne utvide rekkevidden med nærmere 2000 i løpet av et år. Dette i motsetning til for eksempel Hyundai Ioniq 5 P45, hvor soltaket lader det lille 12-volts batteriet.

1 skala toyota bz4x soltak
Foto: Toyota

150 kW opplading

Hurtiglading gjøres med 150 kilowatt og Toyota lover at bilen må holde samme temperatur i batteriet og inne i kupeen for å ha en optimal ladehastighet, også om vinteren. Dette fascinerer oss, for ikke alle bilprodusenter holder det de lover. Din Hyundai Ioniq 5 lader for eksempel veldig sakte om vinteren, selv om den har en funksjon som varmer opp batteriet om vinteren. Så langt har ikke dette fungert som det skal og vi ser ulike bilmodeller som sliter med ladehastighet om vinteren. Hvis Toyota lykkes med denne bragden, vil det bemerkes at 150 kW er en respektabel hastighet.

Det er imidlertid litt skuffende å konstatere at hjemmelading gjøres med opptil 6,6 kW. Dette er ganske tregt for et så stort batteri, vi skulle helst sett minst 11 kW her.

toyota bz4x 2021 galleri 04 full tcm 3017 2384023 skala 1
Foto: Toyota

Bagasjerom og last

Rommet må være stort nok til at voksne kan sitte komfortabelt både foran og bak. Hva en familie får på ferieturen, er imidlertid noe beskjedent. Bagasjerommet er på bare 452 liter, litt mer enn Nissan Leaf og ganske mye mindre enn VW ID.4 og Skoda Enyaq. Andre biler med tilsvarende bagasjeplass er Nissan Ariya og den kompakte Renault Megane E-Tech.

De som trenger mer plass kan få takboks, som gir opptil 75 kilo ekstra på taket, eller koble til en liten tilhenger som maksimalt kan veie 750 kilo fullastet.

Toyota bZ4X kommer sommeren 2022.

Mer informasjon: https://www.toyota.se/bilar/kommer-snart/bz4x

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *