Det er flere viktige europeiske handelsforbindelser mellom Nordsjøen og Østersjøen. Sjøtrafikken mellom Østersjøen og Nordsjøen er koblet sammen via Øresund, Kattegat og Skagerack. I dag er det en dybderestriksjon på inn- og utreise fra Østersjøen mellom Sverige og Danmark, noe som påvirker framkommeligheten til de største handelsskipene og oljetankere. Derfor kan ikke store skip krysse havet.
Problemet ble løst med såkalte STS-operasjoner eller «ship to ship» som det også kalles. (Se video og faktaboks.)
Den danskeide traileroperatøren Svitzer har vært ansvarlig for STS-driften i området i mange år. Disse operasjonene ble utført nesten utelukkende i området mellom Skagen og Fredrikshamn. Men nå har det endret seg. For en drøy uke siden kunngjorde Svitzer at han ikke lenger driver STS-operasjoner på grunn av den nåværende situasjonen i Ukraina. Dette har ført til at andre aktører har valgt å gjøre disse operasjonene i stedet.
Svitzer skriver til SVT at siden 3. mars har all STS-virksomhet som kan være knyttet til russisk olje- og gasshandel vært suspendert.
Andre har tatt over
Siden 3. mars har det kun foregått én registrert STS-operasjon i området. Det fant sted 13. mars og involverte et skip som fraktet olje fra St. Petersburg. Redningsbåtene som slepte skipene var på det tidspunktet registrert hos norske Bukser & Bering og det tyske konsernet Fairplay Towage.
Vetle Svedrup, administrerende direktør i Bukser & Bering, sier til SVT at de ved slepet ikke visste at skipet fraktet olje fra Russland. På spørsmålet om det kan være problemer med en slik operasjon for øyeblikket, velger Vetle Sverdrup å ikke kommentere. Kort tid etter blir telefonsamtalen avbrutt.
Thorsten Schieferstein, fraktsjef i Fairplay Towage Group, meddeler at slepeoperatøren følger alle europeiske regler og avtaler og derfor ikke gjør noen feil i substansen.
STS-operasjoner er vanlig innen skipsfart og noe som skjer rundt om i verden der grunt vann møtes på dypet. Implementering av en STS gjør det lettere for skip å frakte last når tilgangen er begrenset. Noe som mange aktører foreløpig ønsker å unngå når det kommer til russiske skip og russisk frakt.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»