Tiktok-profilen: «Aldri før har unge mennesker vært så politisk engasjert»

John Hedin bruker i gjennomsnitt 12 timer med videoredigering om dagen og legger ut opptil seks Tiktok-klipp hver dag før valget.

– Jeg tror aldri ungdom har vært så politisk engasjert, sier han.

– Jeg har 15-20 millioner visninger på videoene mine med partier og partiledere. Jeg begynte med valglokalintervjuer, og så ble mange hekta.

Hedin sier han gjorde det klart for partene at han ikke vil annonsere for noen og at han har laget alt innholdet uten å tjene penger på det.

Tar hjelp av følgere

Hvordan vet du hvilke spørsmål du skal stille?

– Du kan se i kommentarfeltet hva folk vil ha. Men noen temaer er enda mer relevante enn andre. Alle snakker for eksempel om atomkraft, så det er viktig å gå opp og ned og spørre hva de mener om atomkraft spesielt.

Jeg ble kastet ut av byen

Selv om Hedin har fått bred distribusjon og påskjønnelse for klippene sine, har han vært utsatt for hat og trusler for innholdet han har lagt ut.

– Her på Sergels torg var det en fyr som sparket meg bakfra. Folk i bransjen har også skrevet til meg. Forrige uke turte jeg ikke å gå ut på grunn av motreaksjonen. Dessverre er politikk noe som setter folk opp mot hverandre, det er mye følelser.

At det varmes opp kan man blant annet se i kommentarfeltet.

– Kommentarfeltet er en krigssone. Enten elsker du en fest, eller så hater du en fest og det er heftige krangel. Men det er også bra på en måte, fordi folk krangler med hverandre.

Finn ut mer i klippet.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *