Sosiale medier blir stadig viktigere når det gjelder å administrere religiøse høytider
Glem brosjyrer og papir. I vårt naboland Norge brukes Tiktok til å informere ungdom om konfirmasjon. I Norge har Den norske kirkes konfirmasjonsvideoer fått over 8 millioner visninger.
Tiktok-revolusjonen har nådd kirken. Med kjappe videoer og rap ønsker mange å vise hva som skjer i konfirmasjonen, fra hvordan man skal kle seg til festen til hvordan man tuller med presten på konfirmasjonsfeltet.
Det er en salig blanding av alvor og moro i dette sosiale mediet som har tatt ungdomskulturen med storm. I vårt naboland Norge har Den norske kirke valgt å holde ut for å nå ut til ungdom når det gjelder konfirmasjon.
Utrangering av brosjyrer
Ved hjelp av blant annet influencere og hashtaggen #konfirmantene fikk kirkens konfirmasjonsvideoer over 8 millioner visninger, melder Vårt Land. De sier kirken har valgt å gjøre opp med tradisjonelt oppsøkende arbeid med brosjyrer, orienteringer og nettsider for i stedet å kommunisere med ungdom via Tiktok. Arbeidet ble utført i samarbeid med et kommunikasjonsbyrå.
– Alle kan bruke hashtaggen, så det blir noe alle kan bidra til, sier Stine Kiil Saga i Den norske kirke.
– Skaper en helt annen troverdighet enn en voksen som sitter på et kontor og bestemmer hva vi skal formidle om konfirmasjon.
Han forteller også at det ved hjelp av sosiale medier er mulig å vise mangfoldet som finnes når det gjelder konfirmantopplæringen, som kan se litt annerledes ut over hele landet.
Mange videoer
Og de som går ut og botaniserer på Tiktok blant alle konfirmasjonsvideoene druknes snart i en strøm av kjoler, kaker, danser, nedtellinger, prester, velsignelser og salmer. Det er ikke bare Den norske kirke som slipper konfirmasjonsvideoer, men fremfor alt de som skal konfirmeres deler og forteller om hva de er med på.
Bekreftelse Tiktok-videoer er ikke bare fra Norge, men fra alle slags land. Og ja, det dukker også opp en konfirmasjonsfilm fra Sverige fra tid til annen.
[ Krönika: «Vad är det egentligen som konfirmeras i konfirmationen» ]
—
Ferdig: Tiktok
- Tiktok er et sosialt medie hvor en kortfilm deles, tonen er ofte leken og ungdommelig rampete.
- Dette er spesielt populært blant unge mennesker, som er mer tiltrukket av Tiktok enn for eksempel Facebook.
- Kritikken som finnes mot Tiktok er at selskapet kommer fra Kina og det er en risiko for at det kommunistiske statsapparatet kan bruke informasjonen som er samlet inn der.
—
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»