Lumenradio selger produkt-til-produkt trådløse tilkoblinger for forretningskritiske applikasjoner innenfor tingenes internett. Selskapet flytter nå til First North, noe Realtid skrev om forrige uke.
Hvorfor velger du å bli offentlig akkurat nå?
– Det er en rystende verden akkurat nå. Men vi har et langsiktig perspektiv på virksomheten og timingen er helt riktig for oss som selskap. Vi ser tilbake på rask vekst og god lønnsomhet. Vi er derfor i en god posisjon i selskapet der vi nå ser at vi kan få fart på veksten. En børsnotering sammen med kapitalutvidelsen og eierutvidelsen er derfor et naturlig neste steg for oss.
Hvordan vil du bruke de 50 millionene du tar i forhold til børsnoteringen?
– Pengene skal brukes til å akselerere vår geografiske ekspansjon, vår produktutvikling og vi ser også på ytterligere selskapskjøp i både eksisterende og nye markeder.
Hvor mange prosent representerer ankerinvestorer?
– La meg bare starte med å takke eierne som har vært med og trodd på oss gjennom årene med utvikling. Innspillet deres var uvurderlig og de var fantastiske eiere. Vi tar nå neste steg og jeg kan med glede og stolthet si at kjente eiere som Grenspecialisten, Creades, AP4, AP2 og Handelsbanken har valgt å komme på banen. Vi er utrolig glade for det, samtidig som vi selvfølgelig tar i mot nye, store som små.
Er gründerne fortsatt i eierbildet? Vil de investere i denne modusen?
– Gründere vil forbli med gjeldende kontingent. Dessverre har vi ikke mer informasjon å dele angående kvotetildelingen på grunn av stor interesse, hvor det for tiden pågår arbeid frem mot forventet tilbud.
Du er allerede lønnsom. Vil du i fremtiden måtte foreta investeringer i FoU (forskning og utvikling), kapitalinvesteringer eller øke arbeidskapitalen som kan påvirke lønnsomheten?
– Ja, vi ønsker å fortsette å ligge i forkant av produktutvikling og utvikle nye patenterte løsninger for å støtte selskapets vekst og utvikling. Lønnsomhet er veldig sentralt for oss. Vi har et lønnsomhetsmål om en EBITDA-margin på minst 20 % i gjennomsnitt over en økonomisk syklus.
Den nåværende vekstraten er 65 %. Hva skal du kjøre til neste år? Hvordan kan du vokse?
– Lumenradios økonomiske mål er at salget skal øke med minst 25 % årlig i løpet av en konjunktursyklus, parallelt med en EBITDA-margin på minst 20 %. Vår trådløse teknologi for lysstyring, bygningsautomasjon og industriell kommunikasjon erstatter ledning, og med ledning som fortsatt er overrepresentert og utgjør 95 prosent av markedet, er det et stort vekstpotensial her, spesielt innen byggautomatisering og industriell kommunikasjon.
Fortell oss mer om ditt produkt og konkurransesituasjon.
– Vi tilbyr pålitelige produkt-til-produkt trådløse tilkoblinger for forretningskritiske IoT-applikasjoner innen belysning, bygningsautomasjon og industriell kommunikasjon. Vår trådløse teknologi erstatter ledning, noe som gjør at vi ser alle som tilbyr ledning som vår konkurrent.
Hvorfor investere i deg?
– Vi har en unik og egenutviklet teknologi med flere års utvikling bak seg og som vi har 18 patenter på så langt. Vi har fått et kommersielt gjennombrudd de siste årene på grunn av stor interesse for trådløst tilkoblede produkter som gir mulighet for enkel og kostnadseffektiv installasjon. Spesielt i profesjonelle applikasjoner hvor kravene til pålitelig trådløs overføring er helt avgjørende. I det profesjonelle belysningssegmentet har vi klart å sikre oss en ledende posisjon. For andre segmenter – gatebelysning, bygningsautomasjon og industriell kommunikasjon – er det vi gjør og tilbyr fortsatt relativt nytt. Vi har et enormt vekstpotensial der. Vi har hjulpet våre kunder som SKF og Swegon med å ligge i forkant ved hjelp av vår trådløse teknologi som erstatter ledningen. Det er et enormt marked for de som tror på en trådløs fremtid, hvor trådløs kabel er en erstatning.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»