Natt til 27. oktober startet en streik i Tesla-verksteder i Sverige. Årsaken er at fagforeningen IF Metall ønsker å få til en tariffavtale med Tesla for å garantere lønn, pensjoner, forsikringer og annet for verkstedansatte. Lange forhandlinger med arbeidsgiver førte aldri til noe.
– At vi blir tvunget til å ty til hagla er ekstremt uvanlig. Men siden ledelsen i Tesla Sverige har gjort det klart at det ikke er aktuelt å signere en tariffavtale, ser vi nå ingen annen utvei, sa Veli-Pekka Säikkälä, kontraktssekretær i IF Metall, i forbindelse med utbruddet av streiken. .
Siden den gang har det blitt tatt flere og flere solidariske tiltak, blant annet satte det LO-tilknyttede transportforbundet (Svenska Transportarbetareförbundet) i gang blokaden av fire svenske havner. Dette skjedde for en uke siden og neste fredag, 17. november, vil blokaden strekke seg til alle svenske havner.
Streiken i korte trekk: dette skjedde
• I begynnelsen av oktober truet IF Metall med streik, da TM Sweden AB meldte at de ikke hadde til hensikt å inngå tariffavtale.
• Det offisielle varselet om streiken kommer 17. oktober.
• Natt til 27. oktober bryter streiken ut i alle Tesla-verksteder.
• Transportforbundet LO varsler solidaritetstiltak, en blokade mot fire havner i Sverige.
• Blokaden mot de fire havnene trer i kraft 7. november, og merk at blokaden vil dekke alle svenske havner fra 17. november og utover.
• LO-forbundet Eiendomsmeglerforbundet varsler forbud mot renhold i laboratorier fra 17. november.
• Tesla kommenterer streiken. De endrer ikke standpunkt, men sier at de «eksisterer for Tesla-eiere».
• Seko kunngjør solidaritetstiltak med start 20. november. Ingen brev og post til selskapet.
• Elektrikerforbundet er solidarisk med levering av strøm til verksteder og ladestasjoner som trer i kraft fra 17. november.
• Det norske fagforbundet Fellesförbundet vurderer tiltak dersom Tesla prøver å bruke norske havner.
• Malerforbundet varsler blokade mot lakkeringsarbeid på Tesla-biler hos 53 forskjellige lakkeringsfirmaer over hele Sverige. 21. november trer forbudet i kraft og kan forlenges av 56 andre selskaper som utfører lakkarbeid på Tesla-biler.
Men til tross for havneblokaden fortsetter det å leveres nye Tesla-biler i Sverige. Forskjellen i forhold til før streiken og blokaden, da transportbilene som ble brukt til frakt ble registrert i Sverige, er at de nå er registrert i utlandet.
Nye biler fortsetter deretter å leveres til Tesla-verksteder hvor bilene ferdigstilles før levering til kunde.
– Det er billeveranser hele tiden, sier spiss Arturo Vasquez, hvis kollega talte 72 biler bare fredag, for Dagens arbeid.
Det ligger utenfor Teslas leveringssenter i Huddinge, Stockholm, hvor ingen verkstedansatte ble med i streiken.
– Vi hadde vanskeligheter med å få støtte i storbyregioner. Andre steder ser det bedre ut. Men mange her er unge og frykter gjengjeldelse hvis de slår til, sier han.
Etter at svenskregistrerte transporter forsvant, var det de med dansk registrering som tok over. Siden den gang har polske og litauiske transportbiler overtatt leveransene av de nye bilene, samt noen tyske og nederlandske lastebiler.
– Det vil fortsatt være mange biler, til tross for blokaden. Det er vanskelig å vite nøyaktig, men dette er vår vurdering, sier Carl Stern, ombudsmann i IF Metall i Stockholm, til Dagens Arbete.
Transport sier de holder en dialog med tilsvarende fagforeninger i de nordiske nabolandene for å prøve å stoppe leveranser av Tesla-biler til det svenske markedet også i disse landene.
– Vi har tett samarbeid både i Norden og verden over. Det er klart vi skal finne ut hvordan de prøver å komme rundt blokaden vår, sier samferdselspresident Tommy Wreeth i Dagens Arbete.
Det norske fagforbundet Fellesförbundet varslet tidligere at de vurderer tiltak dersom Tesla tar i bruk norske havner for leveranser til Sverige.
Høyere lønn ved streik
Det kan være vanskelig å stoppe leveranser av nye Tesla-biler, så streiken i verkstedene anses som spesielt viktig for å overbevise Tesla om å endre standpunkt til tariffavtaler. For å kompensere de ansatte som streiker i dag og for å overbevise flere om å bli med i streiken, har de tatt en spesiell tilnærming, som går ut på å øke «streikelønnen» til 130 % av det den ansatte normalt tjener.
Normalt utgjør erstatningen ved streik 80 % av lønnen, men i Tesla-streikens tilfelle nådde den 100 % frem til og med søndag.
– Vedtektene til foreningen er tilpasset konflikter i nasjonale avtaler da vi kan ha titusener eller hundretusener av mennesker i konflikt. Men i spesielle situasjoner kan Forbundsrådet ta stilling til et annet spørsmål. I dette tilfellet har vi gjort det, sier Tomas With, visepresident i IF Metall Dagens arbeid.
På spørsmål om de som nyter godt av høyere kompensasjon ønsker å overbevise flere om å bli med i streiken, svarer han slik:
– Vi skal prøve å snakke med alle skorpene og fortelle dem at det er sånn det er. Blir du med i streiken får du denne erstatningen som dekker alt inntektstap.
LES OGSÅ: Tyske fagforeninger i Tesla om tariffavtalen
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»