Tata Consultancy Services bemerker at bedriftsledere omfavner skyen som en langsiktig katalysator for innovasjon, AI-drevet transformasjon og bærekraft.
Tata Consultancy Services Survey, «Sammenkoblet fremtid: hvordan skyen driver forretningsinnovasjon70 prosent av bedriftsledere i store bedrifter globalt tror at sky fortsatt er en langsiktig investeringsprioritet. Dette til tross for den rådende makroøkonomiske motvinden og den nylige nedgangen i skyinvesteringer.
Global undersøkelse av nesten 1000 toppledere viser at innovasjon er en viktig drivkraft for skyinvesteringer. For eksempel mener 59 % at skyen er kritisk som en innovasjonskatalysator for organisasjonens fremtid.
Dette ser ut til å gjelde spesielt for kunstig intelligens (AI): 75 % av respondentene har investert i AI og maskinlæring de siste to årene, mens 78 % planlegger å fortsette eller begynne å gjøre det i løpet av de neste 12-24 månedene. Begge teknologiene er avhengige av tilgang til store datamengder og skalerbarhet gjennom skyen.
Av spesiell interesse er at over en tredjedel av respondentene (37 %) har gjort fremskritt med sine skybaserte innovasjonsmål i form av nye forretningsmodeller, noe som understreker skyens økende kraft til å generere nye inntekter.
Videre viser undersøkelsen at et klart flertall av bedriftene – 67 prosent – bruker skyteknologi for å nå bærekraftsmålene. Imidlertid rapporterer 43 % at det er vanskelig å forstå miljøpåvirkningen fra skytjenesteleverandører. Dette tyder på at selv om flertallet av respondentene ser på skyen som en viktig – og så langt vellykket – del av deres bærekraftsstrategi og i økende grad bruker skybaserte verktøy for å vurdere deres miljøpåvirkning, krever de nå samme åpenhet fra leverandørene. skytjenester.
Totalt sett, til tross for betydelige fremskritt de siste årene, viser undersøkelsen at virksomheter fortsatt har en lang vei å gå for å nå det fulle potensialet til skyteknologi. Andre viktige konklusjoner er:
- Bransjespesifikk sky eller «vertikal sky» dukker raskt opp som et raskt spor for å få flere ferdigheter og evner, med det store flertallet av de spurte organisasjonene (73 %) som rapporterer at de allerede vurderer, implementerer eller bruker dette i sin virksomhet i dag.
- Bedrifter ønsker å være en del av digitale økosystemer, men de fleste har fortsatt en lang vei å gå for å realisere sin fulle verdi: 66 % av bedriftene er fortsatt i de tidlige stadiene av overgangen til modne digitale økosystemer.
- Kompetansemangelen fortsetter å ramme selskaper innen skyteknologi, med mer enn halvparten (opptil 52 %) som rapporterer mangel på interne ende-til-ende-skykompetanse.
Krishnan Ramanujam, president, Enterprise Growth Group, TCSKommentarer: «Vår siste globale undersøkelse bekrefter sterkt at det ikke finnes noen forretningsstrategi uten en skystrategi. Ønsket om større effektivitet, robusthet og fleksibilitet førte til tidlig skyadopsjon, og kritiske drivere gjenstår. Bedrifter forstår nå dypere hvordan skyen driver langsiktig forretningsvekst og innovasjon, og for de fleste har reisen akkurat begynt.»
«Sky er en konstant bekymring når det gjelder kortsiktig avkastning, men vekst og transformasjon er et langsiktig spill. Å forene disse to virkelighetene er både utfordrende og nødvendig, men fullt oppnåelig med riktig strategi og planlegging. Det er avgjørende fordi skyen er nå det samlende digitale stoffet til enhver bedrift, og driver kraftig teknologi, fra generativ AI til kant- og kvantedatabehandling, og innleder den neste bølgen av innovasjon nå og i fremtiden.» legger til Ramanujam.
2023 TCS Global Cloud Survey inkluderer 972 toppledere fra selskaper med inntekter på 1 milliard dollar eller mer. Selskapene er aktive i ulike sektorer i Asia, Europa og Nord-Amerika. De fleste selskaper rapporterer årlige inntekter på mer enn 5 milliarder dollar. Undersøkte markeder inkluderer:
- Kontinentaleuropa (Tyskland, Spania, Frankrike, Sveits, Sverige, Norge, Finland, Belgia, Nederland, Luxembourg).
- Storbritannia og Irland.
- Nord-Amerika (USA, Canada, Mexico).
- APAC (India, Japan, Australia, New Zealand).
For å lese hele rapporten og få mer informasjon, besøk www.tcs.com/insights/global-studies.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»