«Sverige risikerer å gå glipp av en stor mulighet med elektrodrivstoff»

Mening

DISKUSJON. E-metanol har potensial til å revolusjonere land-, sjø- og lufttransportindustrien. Sverige har utmerkede forhold for produksjon av elektrodrivstoff. En klar og offensiv strategi mangler imidlertid, skriver Peter Braun, European Energy.

Dette er en diskusjonsartikkel. Synspunktene som uttrykkes er forfatterens.

Det er stor mangel på fossilfritt drivstoff til tungtransportsektoren. Tiden renner ut dersom EUs medlemsland skal nå målene for fossilfri transport satt under Repower EU, EU-kommisjonens plan for å redusere avhengigheten av russisk gass.

Det vil kreve rask og massiv etablering av anlegg som er i stand til å produsere alternativer til bensin, diesel og fossilt flydrivstoff. Sverige har utmerkede forhold for produksjon av elektrodrivstoff. Det mangler imidlertid en klar og offensiv strategi slik at Sverige ikke mister denne forretningsmuligheten og forblir konkurransedyktig.

Sveriges nylig avsluttede valgkamp var i stor grad preget av diskusjoner om skyhøye strømpriser og hvordan Sverige skal løse den forventede overhengende kraftproduksjonsmangelen basert på prognoser om at etterspørselen etter strøm vil dobles frem til 2045. Og kanskje er det ikke så rart at klimaspørsmålet er litt skyet når store deler av befolkningen bekymrer seg for om de klarer å betale strømregningen i vinter. Disse problemene er imidlertid nært knyttet til hverandre.

En ny regjering dannes akkurat nå. Det vil være av største betydning å finne tverrgående energipolitiske løsninger som gir stabile forutsetninger for å investere i elektrifiseringen av Sverige.

Elektrifisering gir enorme muligheter for større velstand i samfunnet. En tilgjengelighet av elektrisitet uten fossilt brensel åpner for elektrisitetsintensive kommersielle virksomheter som genererer arbeidsplasser og skatteinntekter. Dette er flere måter å redusere vår påvirkning på klimaet betydelig.

Men de indirekte mulighetene for elektrifisering, kalt Power-to-X, har ikke tatt mye plass i valgkampen. Power-to-X betyr å bruke elektrisitet til å produsere noe annet enn direkte elektrisitet, for eksempel syntetisk drivstoff eller hydrogen.

Enda verre, Power-to-X dekkes bare lett i den nasjonale elektrifiseringsstrategien som ble avduket tidligere i år. Hydrogenproduksjon og fangst og lagring av karbondioksid er absolutt nevnt. Men elektriske drivstoff som e-metanol vektlegges ikke nok gitt de enorme mulighetene dette gir for en bærekraftig omstilling.

E-metanol har potensial til å revolusjonere land-, sjø- og lufttransportindustrien. Det produseres av hydrogen ved elektrolyse i kombinasjon med biogent karbondioksid. Ved å bruke fossilfri elektrisitet og fanget biogent karbondioksid, for eksempel fra CHP, i prosessen får man klimanøytral metanol, som er spesielt egnet som drivstoff i forbrenningsmotorer.

Forbrenningen av metanol skjer ved lave temperaturer uten sotutslipp. Å gå over til metanol som drivstoff vil derfor også ha viktige effekter på utslipp av nitrogenoksider og andre forurensninger. Metanol har også fordelen av at det ikke kreves så store tekniske endringer i eksisterende teknologi for å fungere som en erstatning for bensin. Allerede i dag kan metanol blandes med bensin og brukes i personbiler.

Egenskapene til metanol gjør den mer egnet for lagring og transport enn for eksempel flytende naturgass, da den ikke er like følsom for ytre påvirkninger

Men metanols egnethet som drivstoff er ikke begrenset til kjøretøyer som kjøres på veien. Skip kan drives med metanol, det samme kan fly etter konvertering til jetdrivstoff. En studie utført av konsulentselskapet Ramböll på vegne av det danske energitilsynet viser at Power-to-X har et globalt markedspotensial på opptil 2,3 billioner euro frem til 2035. Det inkluderer hydrogen, ammoniakk og drivstoff. For e-metanol alene er potensialet 80 milliarder euro.

Vi har dermed mulighet her til å redusere karbondioksidutslippene betydelig på relativt kort tid, styrke uavhengigheten fra fossil energi og samtidig utnytte en fantastisk forretningsmulighet. Men det trengs mye strøm for å produsere e-metanol. Det er derfor av største betydning at det ikke legges unødvendige barrierer for spredning av sol- og vindenergi. Begge disse typer kraft tar relativt kort tid å bygge. Mesteparten av prosjekttiden består av tillatelsesgjennomganger og andre byråkratiske prosesser som kan reduseres kraftig.

En annen faktor som vanskeliggjør bygging av sol- eller vindparker er muligheten for tilknytning til strømnettet.

Flere forslag ligger nå på bordet for å forkorte og forenkle autorisasjonsprosessene. Det kan ikke understrekes nok hvor viktig det er for Sverige å nå sine klimamål, men også å være konkurransedyktig i fremtiden. Det er ikke snakk om å velge en type drivstoff fremfor en annen, eller et enkelt drivstoff å foretrekke i transportsektoren. Alle fossilfrie alternativer er en del av løsningen og middelet for å komme dit er elektrifisering.

Peter Brownprosjektleder for Sverige, Norge og Finland, European Energy

BLI MED I DEBATTEN

Vil du skrive en debattartikkel eller et svar?

Ta kontakt med Ny Teknik Debatt-siden på debatt@nyteknik.se

Tenk på det:

• Tekst må være unik for Ny Teknik.

• Tekst må være på maksimalt 4000 tegn inkludert mellomrom.

• Unngå forkortelser og utropstegn.

• Angi og beskriv et problem eller en løsning, samt hvordan du ønsker å løse problemet eller utnytte muligheten.

• Vær tydelig på hvem du diskuterer med og hvorfor.

• Legg gjerne ved et portrett og sett inn bildetekst.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *