Svenske nykommere tror på elektriske lastebiler

Transportsektoren står for 13 % av de globale klimagassutslippene. Innlandstransport står for en tredjedel av de totale utslippene i EU og Sverige nesten det dobbelte. Det meste kommer fra veitrafikk. Men først nå har batteriboomen begynt å gjøre vei mot tungtransport.

Salget av elektriske lastebiler, tyngre enn 16 tonn, økte med 193 % i 2021 ifølge markedsanalysefirmaet IHS Markit. Men det skjedde fra svært lave nivåer, så de 346 nysolgte elektriske lastebilene er sjeldenheter på veiene. De fleste finnes i Sveits, Norge, Sverige og Nederland. Volvo Trucks har den største markedsandelen i segmentet med 42 %.

Optimistisk svensk produsent

Behovet for å lade opp for lange avstander er en stigning for elektriske lastebiler. Men det er nisjeaktører som er optimistiske. Sveriges Volta Trucks satser fullt ut på elektriske lastebiler for leveranser til store byer. Den første masseproduserte Volta-lastebilen ruller ut av fabrikken i Østerrike i desember i år.

Gründer Carl-Magnus Norden takker politiske vedtak i Paris og London for å skape etterspørsel etter hans type fossilfri transportbil. I London er dieselbiler underlagt en tilleggsavgift og i sentrum av Paris vil de bli forbudt i 2024.

– Dette er veldig viktig for at dette skal skje. Av våre 5000 forhåndsbestilte kjøretøy er 3500 i Paris, sier Norden.

Dyrt i innkjøp – billig å kjøre

En elektrisk lastebil er nå dyrere å kjøpe enn en fossildrevet. Men i det lange løp blir det oppveid av den billigere driften. Fjerner du driveren, blir beregningen enda bedre. Einride regner med at deres «pods», som de kaller de førerløse elektriske lastebilene deres, vil kunne håndtere én ekstern sjåfør for hver tiende kjøretøy. Einride investerer direkte i det største lastebilmarkedet i verden.

– Vi er basert i Sverige og vi har en teknologibase i Sverige, men vi så tidlig nok at for å være relevant med denne teknologien, må du være i USA, sier Niklas Reinedahl, Einrides nordamerikanske manager.

Der er 5G mer utviklet enn i Sverige. Et godt mobilnett er selvsagt en fordel dersom du fjernkjører lastebil.

– Ved høyere hastigheter og lengre avstander er den slags dedikerte og garanterte forbindelsene noe som åpner for en eksponentiell utvikling av denne typen teknologi, spår Reinedahl.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *