Nyheter
Publisert: 2023-09-06 07:59
Til tross for at bedrifter i Sverige, Danmark, Norge og Finland opplever cyberangrep i omtrent samme grad, er det stor forskjell på graden av bekymring hos bedriftsledere i ulike land for konsekvensene deres. Svenske ledere er betydelig mindre bekymret enn sine nordiske kolleger. Det viser en nordisk studie utført av Norstat på oppdrag fra Telenor.
En Telenor-undersøkelse av 2 162 ledere i de nordiske landene – fra administrerende direktører til IT-ledere på tvers av ulike bransjer – viser at 25 % av respondentene i Sverige har opplevd minst én cybersikkerhetshendelse eller -angrep det siste året. Tilsvarende tall for Norge og Finland er 18 % og 21 % for Danmark.
Men forskjellene er størst når det gjelder hvor bekymret respondentene er for konsekvensene. Mest bekymret er ledere i Danmark, hvor så mange som 50 % av de spurte uttrykte ekstrem eller moderat bekymring for at virksomheten deres kunne bli lammet, forstyrret eller midlertidig konkurs av et cyberangrep. 34 % av norske gründere, 29 % av finnene og 15 % av svenskene svarte på samme måte.
– Litt bekymring er sunt, forhåpentligvis fører det til bevisstheten om at vi trenger mer kunnskap og forberedelse. Mangel på kunnskap og ferdigheter blir også trukket frem som den største barrieren for å forbedre cybersikkerheten i bedrifter, sier Jonas Hjertsson, leder for cybersikkerhet i Telenor Sverige.
Selskapers evne til å oppdage cybersikkerhetsangrep
Mens bekymringene er små, har svenske bedriftsledere ifølge Telenor mindre tillit til deres selskapers evne til å oppdage og håndtere cybersikkerhetsangrep og hendelser i forhold til jevnaldrende i nabolandene. 70 % svarte at de har høy eller ganske høy tillit. I Norge er tilsvarende tall 87 %, i Finland 86 % og i Danmark 83 %.
Undersøkelsen viser også stor forskjell i lederes bekymring for skaden på selskapets omdømme ved et cyberangrep. I Sverige sa 15 % av de spurte at de var ekstremt eller moderat bekymret. I Danmark er bekymringen større: 43 % av lederne svarte på samme måte, i Norge 33 % og i Finland 35 %.
Om studiet
Undersøkelsen ble gjennomført av Norstat på vegne av Telenor-konsernet i april 2023 blant 2 162 respondenter fra Danmark, Norge, Sverige og Finland, inkludert 551 fra Sverige.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»