Svenske bedrifter har mottatt hatkampanjer på samvittigheten – Arbeid

Det er skjeletter i skapet og så hele kirkegårder.

Det siste ser ut til å være tilfellet for Svenskt Näringsliv og den skjulte virksomheten Näringslivets Mediaservice.

ETC i dag kan denne uken gi et unikt innblikk i den ellers hemmelige affæren. Her samles unge høyreorienterte talenter og frimerkespillere til en rekke oppdrag som svensk næringsliv ikke ønsker å ha navnet sitt på.

Ikke sjelden innebar arbeidet ærekrenkelse og undergraving av fagforeningen og politiske motstandere. Ansatte ble tvunget til å signere sterke konfidensialitetsavtaler og forbudt å snakke om jobbene sine.

«Det eneste jeg syntes var rart var hvordan de stresset om og om igjen at jeg ikke hadde lov til å fortelle noen om jobben. Det var da jeg følte at jeg gjorde noe galt. Du får vondt i magen når det er så tydelig at du kan» ikke date det du gjør, og mest fordi det ikke var en klar grunn.

Sitatet er fra Annas, tidligere ansatt i medietjenesten Näringslivet, som Dagens ETC har snakket med.

Mulige hatkampanjer

Det som dukker opp er en trollfabrikk for Swedish Business, briljant finansiert gjennom en stiftelse slik at Swedish Business alltid kan hevde at det ikke er noen budsjettposter for selskapet på rullene deres.

Det er samme modell som tenketanken Timbro.

I kronikken til Dagens ETC kan man lese om en hard og frekk tone på kontoret, også overfor politikere som Annika Strandhäll.

Alle som noen gang har debattert sosiale medier har sett den svidende tonen, samt forsøket på å etablere konsepter som «Arga Andersson», fra samme gruppe bjeffende høyreprofiler og parlamentsmedlemmer.

Alt dette ser nå ut som en hatkampanje sponset av Swedish Business. Det er ikke et bra show.

Mot egne medlemmer

I anmeldelsen til Dagens ETC og journalist Max V Karlsson er det ett spesielt sitat som skiller seg ut.

Elias, en tidligere ansatt, forklarer opplegget og hemmeligheten:

«Svenskt Näringsliv er tvunget til å følge den svenske modellen utad. Men NMS kan derimot ta et annet standpunkt i offentligheten, det tilhører ikke arbeidsgiversiden. Det som var delikat var ikke at det var en trening av skyggemeninger , men som noen ganger gikk imot interessene til et medlemsfirma».

Bortsett fra trollkampanjene ser det ut til at medietjenesten Näringslivet faktisk ikke utfører mange fremragende oppgaver. Mest ligner en vanlig tenketank eller kommunikasjonsenhet.

Å kartlegge motstandere, skrive reportasjer, kjøre kampanjer og bygge nettverk med journalister er det alle stortingspartier driver med.

Det eksepsjonelle er hemmeligholdet, som forklares med at det svenske näringslivets forbund offentlig forsvarer orden på arbeidsmarkedet, men fremfor alt av at Medietjenesten i det svenske næringslivet, ifølge vitner, driver aktiviteter som kan skade egne medlemsbedrifter.

Svindlere mot gründere

En bekjent av en stor svensk fagforening fortalte meg en gang at man i kontraktsforhandlinger kan se forskjell på to typer arbeidsgiverparter. Det ene er de klassiske gründerne som ønsker stabilitet i arbeidsmarkedet og bærekraftig vekst.

De forstår at det å snu med ansatte strider mot deres egne langsiktige interesser. Til tross for dette kan forhandlinger være vanskelige, men det er fortsatt mulig å forstå bidraget fra hver side.

Så er det den andre typen. Vi kan kalle dem svindlere. Dette er arbeidsgivere som ikke nøler med å bruke noen midler for å hente ut så mye som mulig fra en virksomhet, for enhver pris for andre involverte.

Dette er bedrifter som ønsker å utnytte smutthull i loven, tukle med arbeidsmiljøet til det er ulovlig og jobbe mot en forverring av arbeidsretten. Dette er ikke langsiktige virksomheter. Det er hardt arbeid og raske penger.

Fra Dagens ETC ser det ut til at Näringslivets Medieservice jobber for sistnevnte. Dette burde få andre medlemmer av svensk økonomi og industri til å lukke ørene.

I praksis fremstår hele det svenske næringslivet som mindre troverdig og den felles beskyttelsen av den svenske modellen er ikke mer verdt enn pressemeldingen de er skrevet i.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *