I dag starter den kinesiske elbilprodusenten Xpeng salget av G9 SUV i Sverige, sammen med en oppdatert versjon av P7 sedan. Begge modellene får premiere på eCarExpo i Stockholm denne helgen.
Etter en forhåndsvisning og en testøkt tror vi at G9 vil være spesielt interessant for svenske forbrukere. Superrask lading, mye plass, avansert utstyr er noen av grunnene.
Xpeng gikk faktisk inn i Sverige i fjor vår da den lanserte P5-modellen. Det stemte imidlertid ikke helt med bildet av banebrytende teknologi Xpeng ønsket å skildre, og etter en lunken pressemottakelse ble modellen trukket tilbake.
Etter alt å dømme har selskapet nytt godt av erfaringen: Modellene som nå lanseres er betydelig mer konkurransedyktige, både når det gjelder tekniske spesifikasjoner, utstyr og pris. Begge finnes i tre forskjellige varianter.
300 kW hurtiglading i G9
Xpengs flaggskip er G9 SUV, som nå er tilgjengelig i to bakhjulsdrevne og en firehjulsdrevne varianter i Sverige. I følge WLTP skal rekkevidden være 460–570 km avhengig av modell.
G9 er basert på en 800-volts plattform, som tillater hurtiglading opp til 300 kW. Den skal tillate deg å lade batteriet fra 10 til 80 prosent på bare 20 minutter.
Innstegsversjonen G9 RWD Standard Range starter på 699 900 SEK og er utstyrt med en batteripakke som inneholder 78,2 kWh i form av litiumjernfosfatceller.
Oppgraderer du til den bakhjulsdrevne RWD Long Range, får du ti mil lengre rekkevidde enn Standard Range-varianten og en batteripakke som inneholder 98 kWh NCM-celler. Prisen er derfor 749 900 SEK.
Den samme batteripakken er også tilgjengelig i en høyytelses firehjulstrekkvariant som er priset til 829 900 SEK.
Raske fakta Xpeng G9
XPeng G9 | RWD standardutvalg | WD med lang rekkevidde | AWD ytelse |
Premie | 699 900 kr | 749 900 kr | 829 900 kr |
Deklarert rekkevidde | 460 km | 570 km | 520 km |
Batterikapasitet | 78,2 kWh (LFP-celler) | 98 kWh (NCM-celler) | 98 kWh (NCM-celler) |
Rask lading | 260kW | 300kW | 300kW |
Prisen er høyere enn for den litt mindre Tesla Model Y, som etter prisreduksjonen i januar nå starter på 539 990 SEK for den bakhjulsdrevne varianten. Men sammenlignet med andre SUV-er av samme størrelse, er den fortsatt konkurransedyktig priset. For eksempel starter den firehjulsdrevne Audi Q8 50 e-tron med en WLTP-rekkevidde på rundt 500 km på 908 800 SEK.
En større SUV med komfortable seter og god plass
G9 er derfor en større SUV-modell, som måler 489 centimeter i lengden og har et bagasjerom på 660 liter, pluss et bagasjerom på 71 liter. Bilen kan også fås med slepekrok, og kan derfor trekke inntil 1.500 kilo.
Til tross for størrelse og vekt skal G9 kunne akselerere fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder med bakhjulsdrift og 4,9 sekunder med firehjulsdrift.
Xpeng har lagt ned mye krefter på komfort og kvalitetsfølelse, og det er også virkelig komfortable seter og massevis av plass som kommer din vei når du går inn i G9. Det spontane inntrykket er også at kvaliteten på ratt, knotter og annet er betydelig høyere nå enn i P5-modellen som ble vist i fjor vår.
G9 er også rikt utstyrt helt fra starten, både når det gjelder tekniske hjelpemidler for kjørestøtte og infotainment. Det proprietære Xpilot førerassistentsystemet inkluderer alt fra adaptiv cruisekontroll til døråpningsvarsling. Forsetepassasjeren får også sin egen skjerm med personvern, slik at sjåføren ikke ser eller blir forstyrret av underholdningen som kan ses under kjøring. Støtte for Apple CarPlay og Android Auto finnes imidlertid ikke i verken G9 eller P7.
Baksetene sørger også for høy kjørekomfort: de kan legges ti grader tilbake og legger du til en «Premium Comfort & Audio»-pakke på 4000 euro, får du blant annet massasjefunksjon på alle fire setene.
For de som ønsker å bruke den romslige G9 SUV-en som soverom, lover Xpeng at bilen er utstyrt med en campingmodus tilsvarende den på Teslaen, som dermed lar deg ha klimaanlegg og varme på selv når bilen er av. og parkerte. Og vil du ha med en varmepute på campingtur, kan du hente strøm fra bilens ladeuttak, da G9 også er utstyrt med V2Load. Med en adapter konverteres ladeporten til et standard 230-volts uttak.
P7 fikk også raskere lading
P7 sedan har vært på det norske markedet en stund, og ble også vist i Xpengs svenske utstillingslokale i Mall of Scandinavia i Solna. Når den nå kommer i salg i Sverige, er den i oppdatert versjon. Blant annet er ladehastigheten forbedret og bilen kan nå motta 175 kW under hurtiglading. P7 var også utstyrt med varmepumpe, elektrisk bakluke og mykt lukkende dører.
Akkurat som G9 kommer P7 i tre forskjellige varianter: en bakhjulsdrift, en firehjulsdrift og en Wing-utgave med kule saksedører.
Raske fakta Xpeng P7
XPeng P7 | RWD med lang rekkevidde | AWD ytelse | Wing Edition |
Premie | 599 900 kr | 669 900 kr | 799 900 kr |
Deklarert rekkevidde | 576 km | 505 km | |
Batterikapasitet | 82,6 kWh (NCM-celler) | ||
Rask lading | 175 kW |
Batteripakken har en total kapasitet på 86,2 kWh (82,7 netto), som gir en rekkevidde på 505-576 km ifølge WLTP.
I likhet med G9 kommer P7 med en omfattende utstyrsliste rett ut av esken, basert på selskapets Xpilot-system
P7 har blitt beskrevet av mange som en Tesla Model 3-utfordrer og det er noen likheter. P7 er imidlertid noe lengre enn Tesla Model 3. Den bakhjulsdrevne P7 sies å kunne akselerere fra 0 til 100 km/t på 6,7 sekunder. Den firehjulsdrevne varianten forventes å gjøre samme spurt på 4,1 sekunder. (De tilsvarende tallene for bakhjulsdrift og firehjulsdrift Model 3 er henholdsvis 6,6, 4,4 eller 3,3 sekunder.)
Prisen for P7 starter på 599 900 SEK for den bakhjulsdrevne versjonen. Som firehjulstrekk koster den 669 900 SEK, og vil du ha den med hengslede saksedører er prisen 799 900 SEK.
Ifølge selskapet vil de første leveransene av P7 finne sted i juni. G9 tar litt lengre tid, hvor de første bilene skal leveres i september-oktober.
Xpengs nybilgaranti er normalt 5 år eller 12 000 miles. Kunder som tar skrittet fullt ut og legger inn en bestilling før slutten av året er lovet en lengre, syv års eller 16 000 mils garanti.
Du kan lese mer om hvordan Xpeng har til hensikt å vinne tilliten til svenske kunder i fremtidige utgaver av Elbilen.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»