I desember i fjor kom nyheten om at det skulle bygges en batterifabrikk i Svenljunga i Västra Götaland. 3000 arbeidsplasser kunne skapes og representanter for kommunen beskrev det som historisk. Men et år senere er bygget borte.
Fjorårets nyhet var overraskende og mystisk. Til å begynne med var det ikke klart hvilken produsent som skulle starte en fabrikk, men det kom først etter at SVT så nærmere på saken.
I en innledende fase hadde kommunen signert avtale med eiendomsselskapet Logistea. Det selskapet var akkurat i gang med eiendomsdrift etter å ha eid klesfirmaet Odd Molly.
Vil du lese flere finans- og cleantech-nyheter? Her kan du enkelt delta vår gratis nyhetstjeneste.
Det Logistea hadde blitt lovet var at landet skulle reserveres til fremtidig bygging. Logistea hadde på sin side signert en intensjonsavtale med norske Freyr om å leie ut lokalene til batteriprodusenten i tilfelle det skulle bli en fabrikk.
Næringslivet nå nøler han med om oppdragserklæringen faktisk har en større betydning. Partene har ikke investert i fabrikken så langt.
Når Dagens PS undersøker Freyrs nettsider finner vi ingen informasjon om Svenljunga, men massevis pressemeldinger på prosjekter i Finland og USA.
Bak Logistea står eiendomskapitalistene Ilya Batlyan og Rutger Arnhultog selskapets aksjekurs steg kraftig etter kunngjøringen. Dette uten å ha satt spaden i jorden til det 380.000 m2 store industrilageret.
Batterifabrikken kan holde seg på papiret
For faktum er at planene for en fabrikk er veldig vage i konturene…
Freyr Batteri er ennå ikke ferdig med byggingen av anlegget sitt i Mo i Rana i Norge og finansieringen er utilstrekkelig. Giga Arctic bragden med Gigafactory 1 og 2 ser ut til å pågå fortsatt og vil sannsynligvis bli implementert.
Senere i prosessen, når hovedstaden er på plass, ønsker Freyr å bygge i Vaasa i Finland. De er lenger på vei i sine avtaler der enn Svenljunga, og selskapet leier grunnen det har tenkt å bygge på. Jordarbeidene pågår.
Det som taler mot at Svenljunga får batterifabrikk i nær fremtid, er til dels at det sirkulerer litt mindre investeringskapital i bransjen enn tidligere. Dessuten er opplegget merkelig. Det er mer vanlig at store produsenter eier fabrikken de ønsker å bruke. For det tredje tar det lang tid for Freyr å fullføre sitt første planlagte prosjekt.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»