«Streiken senker Sekos troverdighet» – Arbetet

Tariffavtalen for jernbanetrafikk går ut 30. april.

Seko forhandler med Tågföretagen, en arbeidsgiverorganisasjon som er en del av Almega, om en ny avtale.

Men forhandlingene er farget av streiken til sjåfører på pendeltog i Stockholm-området, ifølge Tågföretagen forbundsdirektør Pierre Sandberg, som snakket med Arbetet i en pause i forhandlingene.

– Stemningen i forhandlingsrommet er preget av at villstreiken pågår samtidig. Den ville streiken og den ulovlige streiken er ekstremt alvorlig. Og jeg tror ikke det hjelper fagforeningen i forhandlingene, sier Pierre Sandberg.

«Seko mangler kontroll»

Seko tok avstand fra streiken. Men på spørsmål om Sekos troverdighet fortsatt er påvirket av at medlemmene går i villstreik, svarer Pierre Sandberg:

– JA. Dessverre. For det er mange som deltar. I dag, tirsdag, er rundt 80 % av togene innstilt.

– Og Seko har en veldig høy grad av organisering blant sjåførene på pendeltog. Så hvilken konklusjon trekker vi fra arbeidsgivers side? At Seko ikke har kontroll over medlemmene sine. Dessverre faller Sekos troverdighet.

«Forpurre Sekos plan»

I forhandlingene om ny tariffavtale for sektoren etterlyser Seko et forbud mot å jobbe alene på tog. Et krav forankret i Sekos innsats for å holde togbetjenter på pendeltog i Stockholm.

Når tariffavtalen går ut 30. april, kan Seko varsle arbeidskamp på grunn av dette kravet og streike helt lovlig.

Men nå som pendeltogførerne har tatt en løs streik, vil et slikt varsel kun bli sett på som en forlengelse av ulovlige arbeidskamper, mener Pierre Sandberg.

– Hvis Seko hadde en plan om å forfølge denne anmodningen – først ved forhandlingsbordet, deretter via konfliktvarsel og mekling – ble den planen vanskeliggjort av ulovlig fagforeningsaksjon, sier Pierre Sandberg.

– Villestreiken irriterer nok Seko like mye som oss. Det gjorde Sekos forhandlinger betydelig vanskeligere.

Jernbaneselskapene sier bestemt nei til forbudet mot alenearbeid i sektortariffavtalen. Akkurat som andre virksomheter må tog bemannes etter hva som er hensiktsmessig ut fra et sikkerhets-, arbeidsmiljø- og driftsperspektiv, ikke etter tariffavtalens regler, sier Pierre Sandberg.

Thomas Gorin Weijmer, leder for Sekos jernbanetrafikkordning, nektet å kommentere.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *