For de som har utallige strømmeabonnementer, kan det være verdt å gå gjennom tjenestene deres. I løpet av de siste tolv månedene har halvparten av de mest populære strømmeabonnementene i Sverige økt sin månedlige pris.
Forrige uke økte Viaplay-filmer og -serier prisen på standardabonnementet med 20 SEK. Økningen gjelder kun nye kunder, for eksisterende kunder vil samme prisøkning skje i februar.
– For å alltid garantere våre kunder underholdning av høyeste kvalitet og stort volum, må vi øke prisen, sier Susanne Nyhlén, pressesjef i Viaplay, og legger til:
– Inflasjonen er selvsagt en avgjørende faktor i det hele.
Ny markedspåvirkning
Strømmeekspert Jonas Birme argumenterer for at inflasjonen ikke er hovedårsaken til prisøkningen. Han mener det relativt nye markedet nå har gått inn i sin neste fase.
– Prisene var lave, de satset på vekst. Nå handler det rett og slett om å tjene penger og tjene penger på det, sier Jonas Birme til SVT.
Fordi tommel ned på innholdskvalitet er ikke et alternativ, sier Jonas Birme:
– Da mister du kunder.
Halvparten ble samlet inn på ett år
I tillegg til Viaplay har også Apple Music og Apple TV+ økt abonnementsprisene det siste året. Ifølge Apple skyldes prisøkningen i oktober 2022 blant annet at lisenskostnadene for musikk har økt, noe som betyr at artister og låtskrivere får mer penger når musikken deres streames. Men også fordi Apple TV+-tilbudet i dag er betydelig bredere enn det var for tre år siden ved lanseringen.
C More økte også prisen i fjor, standardabonnementet økte med ti kroner i februar.
Netflix, Spotify og Disney+ økte prisene på standard abonnementer i 2021. Bare HBO Max har ikke økt prisen på abonnementer siden lanseringen i 2021.
Spor fremtidig økning
Det er uklart om prisene for strømmeabonnement vil fortsette å øke i 2023, men Jonas Birme mener dette ikke er den siste økningen for strømmeabonnement.
Han spår at strømmeabonnementer vil slå seg sammen og bli færre i fremtiden. Det gjenstår å se hvilke effekter det vil ha på pris og innhold.
– Så er det spørsmålet om et amerikansk eller svensk selskap dominerer, sier Jonas Birme.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»