Utdanningsminister Jan-Tore Sanner er bekymret for barns faglige prestasjoner.
– Barn presterer dårlig på flere statistikkområder på skolen, sa Sanner fredag da han presenterte to nye utviklinger skolerapporter.
OECD sammenlignet 18 av dem vestlige land, blant annet når det gjelder andelen gutter og jenter som går ut av videregående skole. Der er Norge det landet med størst kjønnsforskjell.
Ifølge den nye rapporten var det i 2015 14 prosentpoeng flere norske jenter enn gutter som klarte å fullføre videregående opplæring innenfor beregnet tid. I Sverige er kjønnsforskjellene halvparten så store som i Norge når det gjelder å fullføre rett tid fra videregående.
Endringer i arbeidsmarkedet Det betyr at frafall av videregående skole i dag har flere negative konsekvenser enn tidligere, sier kunnskapsminister Sanner. Han er bekymret for at dette hovedsakelig vil ramme barn, eller unge, men:
– Vi skal aldri konkludere med at problemet er at jenter har det bra, sier Sanner.
OECD-analytikere mener at Norge også skiller seg ut når det gjelder leseferdighet. Blant norske 15-åringer er leseforståelsen betydelig bedre blant jenter enn blant gutter. Her ligger Sverige imidlertid ikke langt bak Norge når det gjelder forskjellen mellom kjønnene.
I følge den andre nye rapportenfra utdanningsinstitusjonen NIFU er det vanlig at norske lærere har lavere forventninger til gutter enn jenter på skolen.
I fjor satte den norske regjeringen i gang en gransking for å undersøke hvorfor det er så store kjønnsforskjeller i norsk skole. Neste år vil undersøkelsen også presentere konkrete forslag til hvordan man kan redusere forskjellene. De nye rapportene skal nå danne grunnlag for det videre etterforskningsarbeidet.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»