I København erstattes søppelbiler med elektriske. Endringen er hovedsakelig rettet mot å redusere utslipp, men for innbyggere i den danske hovedstaden og renholdere tilbyr elektriske søppelbiler et betydelig forbedret arbeidsmiljø.
Av Vattenfall Media Relations
Lyden av en søppelbil som rygger. Lyden av lokk i kloakene som åpnes. Lyden av motoren som går rundt mens søppelkassene løftes og tømmes inn i lastebilene. Søppel som knirker og stønner når det presses sammen. En søppelbil kjører fort når den flytter til neste hus.
Støyende søppelbiler er en del av lydbildet til byer og urbane områder. Bruset fra dieselmotorer og hydraulikk fra søppelbiler har blitt en del av hverdagen. Men når søppelhentingen plutselig blir roligere enn vanlig, blir lydbildet så uvanlig at innbyggerne lurer på hva som har skjedd.
Lyden av byen har endret seg
Overgangen til elektriske søppelbiler i København skjedde i fjor. Det kommunale avfallsselskapet Amager Resurscenter (ARC) har brukt elektriske søppelbiler fra Skåne en stund, og overgangen fra fossilt til elektrisk har endret lydbildet fundamentalt.
– Før kunne man høre søppelbilene våre overalt når vi kjørte gjennom de trange gatene, nå legger man nesten ikke merke til oss lenger. Om noe er vi sannsynligvis nesten for stille akkurat nå. Når sjåførene våre stopper for rødt lys, får syklister og fotgjengere noen ganger sjokk når de store søppelbilene våre kjører bort nesten lydløst, sier Ole Elkjær, driftsdirektør i ARC.
Søppelbilene ble utviklet i et samarbeid mellom ARC og Scania som inkluderte simuleringer for å evaluere veikarakteristikkene til søppelbilene. Det er også lagt ned mye arbeid i å maksimere batterikapasiteten, samtidig som man har forhindret at for mange batterier tar for mye plass i nye kjøretøy.
Scania leverte 86 søppelbiler til ARC for et drøyt år siden. I tillegg til å redusere støy, hadde disse også en positiv innvirkning på utslippene.
– København har en ambisjon om å bli karbondioksidnøytral, og dette er et av initiativene de tar for å komme dit. Lader du lastebilene med grønn energi, kan du si at de er helt klimanøytrale, fordi det er helt utslippsfritt å kjøre dem, sier Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania.
Elektrisitet viser vei
Det er det store antallet søppelbiler som gjør dette prosjektet spesielt. Anton Freiesleben berømmer ARCs beslutning om å erstatte en stor del av søppelbilflåten nesten samtidig. Avfallshåndtering i Danmark har tidligere sett nøye på utviklingen i Norge og Sverige og har i stor grad basert seg på biogassdrevne søppelbiler. Men i dag er det Danmark som leder elektrifisering og utvikling.
– Vi har hatt besøkende fra en lang rekke forskjellige byer og land som ønsker å forstå hvordan vi, ARC og Københavns kommune har tatt dette steget. Det har blitt en fin måte for Danmark og København å vise at vi er i forkant. Så vidt jeg vet er det ingen annen by i verden som har gjennomført en så storstilt og global endring, sier Anton Freiesleben.
I tillegg til å redusere støy for beboerne, har overgangen til strøm åpenbart også betydd mye for de som jobber i og på søppelbiler. Elkjær forteller at sjåførenes arbeidsmiljø har blitt enormt forbedret takket være den mer stillegående driften. De kraftige motorene gjør kjøringen til en fornøyelse. Scania måtte til og med begrense motorkraften for å unngå unødvendig dekkslitasje.
– Sjåfører elsker disse søppelbilene fordi de er lette å kjøre, sier Anton Freiesleben. Selv om du sammenligner det med den jevnere og enklere å betjene diesel søppelbilen, virker dieselbiler foreldet sammenlignet med den elektriske lastebilen. Elektriske søppelbiler har et helt annet nivå av modernitet. Men den største forskjellen, selv for sjåfører, er det lave støynivået.
Ole Elkjær legger til:
– Da sjåførene våre tok i bruk de nye søppelbilene, merket de umiddelbart at støyen inne i førerhuset var betydelig redusert. Jeg har jobbet i denne sektoren i mer enn 10 år og jeg har aldri opplevd stillheten som kan føles i disse hyttene. Forleden sa en sjåfør til meg: «Nå kan jeg høre radioen min!»
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»