Statistikk fra analyser av mobilapper og dataselskapet App Annie viser at nedlastinger fra store appbutikker på Google Play, som kjører apper for Android-operativsystemet, og App Store for apper til systemet i fjor høst med iOS, Lidl Plus-appen ble lederen i Litauen.
Viktig oppmerksomhet til kunden
«Digitaliseringen av lojalitetsprogrammer gir forbrukerne en annen bekvemmelighet: de mottar tilbud og verktøy for å hjelpe dem med å planlegge kjøpene på forhånd. Forhandlere nås med informasjon om spesifikke kundevalg og de mest besøkte supermarkedene. Ikke overraskende er dette ikke overraskende. Veien har blitt snudd, fordi ettersom mobilappbrukere blir mer krevende, fokuserer virksomheten på kundene, sa Vaidotas Laukys, en digital kommunikasjonsekspert som jobber i Norge, til dagsavisen Vaidotas Laukys.at trinnene er enkle og at systemene er enkle å bruk.Aldersgrensen for kunder til å dra nytte av teknologisk innovasjon forsvinner mer og mer, ettersom ikke bare unge, men også eldre kan bruke både datamaskiner og smarttelefoner.
En lojalitetsapp kan erstatte mer enn bare et lojalitetskort i plast. Tidligere var forskjellige dingser ment for underholdning, men nå er de et av hovedmidlene for å gi brukervennlighet. Mobilapper er i ferd med å bli et viktig verktøy for å nå flere potensielle kunder og en viktig faktor i den raske utviklingen av nye teknologier. «
Fremtiden er en grønn sti
Diskusjoner startet i Litauen i fjor høst om hvordan man kan redusere bruken av plast i alle sektorer. Ifølge representanter for Miljøverndepartementet diskuterer næringsliv og institusjoner i landet hvordan man kan redusere bruken av engangsbeger, glass, drikkebokser med lokk, matbokser med lokk. EU-kommisjonen ber om dette fra nå av.
Det er anslått at verden bruker 8-10 % av verdens plast. all oljen som utvinnes fra planeten vår. Ettersom EU beveger seg mot en grønn sti, sier eksperter at fysiske rabatter og andre kort forventes å bli forlatt i nær fremtid. Opptil ti forskjellige rabattkort er nå satt inn i lommeboken til en vanlig litauer; de vil ikke lenger måtte brukes, ettersom flere og flere selskaper investerer i lojalitetsapper (i følge V. Laukys økte antallet nedlastinger av mobilapplikasjoner i verden med 7 % i fjor).
Dette er helt i tråd med Lidls valgte retning for bærekraft, ettersom i år markerer toårsjubileet for Lidl Lietuva, den første av landets ledende butikkjeder som helt har forlatt engangsposer i plast.
Noen selgere har nylig introdusert praksisen der en shopper ikke trenger å ha med seg et lojalitetskort for å få rabatt – bare si navnet, kontaktinformasjonen eller kortnummeret. I fjor introduserte Lidl-butikkjeden i Litauen umiddelbart Lidl Plus-programmet med rabatter og eksklusive tilbud for smarttelefoner. Ved å laste den ned har kundene mulighet til å spare enda mer og nyte andre tilleggsfordeler i Lidl-butikker.
Alt i én smart enhet
«Det er viktig for oss at Lidl-butikkkunder tilbys mest mulig for pengene og at shopping er raskt og praktisk. Vår Lidl Plus-lojalitetsapp kombinerer disse funksjonene til et smart verktøy som allerede er veldig populært i andre land. Vi er glade for å kunne presentere denne lojalitetsappen til våre kunder i Litauen også, sier Linas Baltušis, leder for salgsfremmende tiltak i Lidl Lietuva.
Lidl Plus-appen er tilgjengelig for alle registrerte brukere av appen, og en unik QR-kode innebygd i den erstatter det fysiske lojalitetskortet. Når du handler, må kunden skanne QR-koden i kassen, så vil spesielle fordeler og rabatter kun gjelde for dem i appen. I tillegg har appen en butikksøkefunksjon og gir fullstendig informasjon om butikktider. Med Lidl Plus-appen kan kjøpere få tilgang til ukentlige og temaprispublikasjoner når som helst, noe som gjør det enklere å planlegge kjøp og handle raskere. Lidl-kunder kan også dra nytte av andre lojalitetsfunksjoner i lojalitetsappen.
For eksempel venter brukere av lojalitetsappen Lidl Plus på nye kuponger hver uke. For å bruke disse kupongene må du aktivere dem og skanne Lidl Plus-lojalitetskortet ditt i kassen.
Nye spesialtilbud er tilgjengelig hver uke i Lidl Pluss lojalitetsapp. Dette er flere tilbud som ikke krever aktivering, bare skann Lidl Plus-kortet i kassen.
Sanntidsovervåking
Brukere som får tilgang til Lidl Plus-lojalitetsappen for første gang blir bedt om å velge den Lidl-butikken som passer best for dem, og hver gang appen åpnes på smarttelefonen vil åpningstidene og adressen vises. Fra 14. februar. En ny funksjonalitet for sanntids besøkstrafikk til Lidl-butikker er også tilgjengelig for registrerte brukere av appen.
Driften av Lidls funksjon for sporing av butikkbelegg er basert på spesielle algoritmer som beregner gjennomsnittlig butikkbelegg. Gadgeten viser brukerne om butikken for øyeblikket har flere kunder enn vanlig eller ikke.
I følge Martas Juodgudis, leder for Lidl Plus-avdelingen, vil muligheten til å overvåke strømmen av besøkende til butikken i sanntid hjelpe shoppere mer praktisk å planlegge besøket til enhver butikk i butikkjeden.
«Når pandemien fortsetter, vil denne funksjonen tillate Lidl-kunder å handle tryggere og raskere. Ved å se statistikk om butikkbelegg på forskjellige dager og tider i uken, vil besøkende kunne handle når strømmen av kjøpere er lavere.», sier M. Juodgudis.
Både overraskelser og digitale kvitteringer
Etter å ha handlet i Lidl-butikken og brukt lojalitetsappen Lidl Plus, vil kunden bli overrasket over å delta i Trink and Win-spillet. Kjøperen får et virtuelt kort i appen sin, som legges til Lidl Plus-applikasjonen med kuponger og spesialrabatter.
Ifølge M. Juodgudis fikk funksjonen til Lidl Plus-appen – «Drink and Win»-spillet – mest sympati fra kjøpere i denne perioden. Et virtuelt kort sendes til appen til den kjøpte kunden, som kan vinne kuponger hvis de blir gnidd – de kan bruke opptil 50-70% på produkter. rabatter. De vises automatisk på kjøperens konto sammen med andre kuponger og spesialrabatter.
I høytiden med jul og nyttår ble «Drink and Win»-spillet erstattet av «Wheel of Happiness», som gjorde at appbrukerne kunne nyte tilbudene uten tap. På denne måten fikk de enda flere rabatter på sitt neste kjøp på Lidl-utsalg.
Det er verdt å bruke Lidl Plus-kortet selv om du ikke bruker aktiverte kuponger eller andre korttilbud. Også i dette tilfellet, etter å ha lest gadgeten, deltar du i «Drink and win»-spillet, den elektroniske kjøpskvitteringen lagres i gadgeten.
Når en handlende bruker skanner en unik QR-kode, kan de finne en digital kvittering for kjøpet i en spesiell del av appen. Denne delen er tilgjengelig ved å klikke på de tre prikkene ved siden av «Mer» i hovedvinduet til gadgeten.
Funksjonen for digitale kjøpskvitteringer hjelper kunder med å holde oversikt over utgiftshistorikken. I tillegg lagres digitale kvitteringer i Lidl Plus-applikasjonen i opptil fem år, så medlemmer av lojalitetsprogram for detaljhandel vil alltid vite at den nødvendige kvitteringen kan finnes på mobilenheten deres uten å måtte returnere det kjøpte produktet.
Salgs kjede
Lidl Lietuva sysselsetter i dag mer enn 2,5 tusen mennesker. arbeidere. Det er totalt 60 Lidl-butikkjeder i Litauen i 24 byer i landet: Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Šiauliai, Alytus, Marijampolė, Kėdainiai, Telšiai, Kretinga, Mažeikiai, Tauragė, Jonava, Uenkmeržys, Pė Palanga, Elektrėnai, Visaginas, Šilutė, Radviliškis, Vilkaviškis, Druskininkai og Rokiškis.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»