Leser og Förnuft & Känsla-følger Adam har bestilt en 2022 årsmodell Hyundai Ioniq 5. Men Hyundai kansellerte avtalen og tilbød en 2023-modell som vil koste totalt rundt 70 000 SEK mer. Kan du gjøre det slik?
Advokat Marcus Palmberg (juridisk utdannet) i advokatfirmaet Din Juridik svarer på lesernes spørsmål.
Hei! Her er et interessant spørsmål. Alle svensker som har bestilt en Ioniq 5 MY22 vil nå få kansellert bestillingene sine. I stedet kan du legge inn en ny bestilling på tilnærmet samme bil, MY23, hvor du får en «rabatt» på 30 000 SEK. Min opprinnelige bestilling var allerede 40 000 SEK i rabatt, så jeg får 10 000 SEK i rabatt mindre.
Dessuten er bilene dyre og noe utstyr er pakket inn i pakker som du må betale ekstra for. Alt i alt blir det en ny ordre, som havner på feil side av året og dermed taper 20 000 klimabonus, så ca 60 000-70 000 dyrere for meg.
Du oppgir komponentmangel og leverandørproblemer som årsaker, men tilbyr likevel å bygge en bil – den trenger deler også! Samtidig har utstyret til bilene som selges i USA aldri blitt redusert, og ventetidene er betydelig redusert. Selv innenfor Norden kan man lett forstå hvorfor situasjonen har oppstått:
Ioniq 5-leveranser så langt i 2022:
Norge 2.594
Sverige 284
KIA EV6
Norge 1.237
Sverige 1.553
Så de sendte bilene til Norge og vi i Sverige må ta slaget.
I andre land forstår vi hvordan dette og det faktum at amerikanere venter noen måneder på bilene kan brenne øynene deres. I Storbritannia tilbyr de en løsning med en MY22.75, som i utgangspunktet har alle funksjonene til en MY23, men uten ekstra kostnader:
https://www.ioniqforum.com/…/uk-delivery.38338/post-513689
https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-5-delivery-delays-uk.41567/#post-510967
Dette må være et kontraktsbrudd, men Hyundais advokater mener de gjør helt riktig.
Ifølge forhandleren berører dette mellom 1.200 og 1.700 svensker. Jeg kan forstå at det vil bli forsinkelser, men et lokkemiddel som dette virker uten sidestykke. Det er veldig vanskelig å se Tesla gjøre noe av denne størrelsesorden.
Dealeren var på meg, jeg hadde det travelt med å komme inn i prioritetssporet. Det hele endte med at jeg ga meg og la inn en ny bestilling under forutsetning av at de skrev i kontrakten at jeg hadde rett til å kansellere når jeg ville uten kostnad.
De sa at de snakket med advokaten deres og at det var helt lovlig. Men selv om det er lov, er det greit om det kommer til offentlighetens oppmerksomhet slik at du kan se hvor viktig de selv synes det er å holde avtalene sine. Jeg hører Volvo nylig oppgradert til siste årsmodell uten ekstra kostnad.
I mine øyne ser det ut til at Hyundai signerte flere kontrakter enn de kunne levere og dermed aktivt prioriterte andre markeder enn Sverige. Det skilles mellom EU og USA, der USA mottar som standard komponentene (sensorene) som de da sier er hovedårsaken til forsinkelser i leveranser til Europa.
osv, Adam
«Vurderingen er at forhandleren er skyldig i erstatning»
Hei Adam,
Fra den opprinnelige kjøpsavtalen som ble signert i oktober 2021, ser det ut til at du hadde en bindende kjøpsavtale med Hyundai-forhandleren. Leveringsdato er ikke spesifisert, men oppgitt som avtalt med selger.
Siden leveringsdato ikke er spesifisert, må levering skje innen rimelig tid. I ditt tilfelle har imidlertid forhandleren varslet at leveringen ikke vil finne sted. Å bryte en gyldig avtale er et kontraktsbrudd.
Fullfør MY22-kjøpet
Forbrukerkjøpslovens regler om forsinkelser kan gjelde for situasjonen og sier at kjøper i slike tilfeller kan kreve at selger gjennomfører/foretar kjøpet. Dette gjelder imidlertid ikke dersom det er en hindring selgeren ikke kan overkomme, eller dersom gjennomføringen av kjøpet vil kreve urimelige oppofrelser i forhold til kjøpers interesse i kjøpets gjennomføring.
skader
Kjøperen har krav på erstatning med mindre selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes en hindring utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne forutse ved kjøpet og hvis konsekvenser han ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvunnet.
Et viktig tillegg til selgers erstatningsansvar er at dersom forsinkelsen skyldes selgers leverandør, er selger kun fritatt for ansvar dersom leverandøren etter samme vurdering ville vært fritatt for ansvar.
Min dømmekraft
Dette fører til følgende evaluering:
Hyundai-forhandleren kan si at det er umulig å gjennomføre kjøpet fordi Hyundai ikke vil levere den avtalte bilen til forhandleren. De kan imidlertid ikke klandre Hyundai når det gjelder ansvar fordi forhandlerens ansvarsvurdering også gjøres fra Hyundais ståsted.
Avtalen din ble inngått i oktober 2021. Dette kom etter at virkningen av koronaviruspandemien på globale forsyningskjeder var blitt tydelig. I mars 2021 kjørte for eksempel containerskipet Ever Given seg fast i Suezkanalen med stor påvirkning. Kort sagt, allerede ved avtaleinngåelsen var det åpenbare problemer med leverandørkjedene, spesielt innen elektronikksektoren. Komponentmangelen er derfor noe Hyundai burde ha forutsett da avtalen ble avsluttet og burde ha tilført en bedre sikkerhetsmargin for sine leveranser.
Dine data om biler levert til Norge kontra Sverige, samt komponentleveranser til USA, tyder sterkt på at Sverige ble valgt bare av forretningsmessige årsaker. Derfor kan det ikke sies at Hyundai med rimelighet unngikk eller overvant konsekvensene av situasjonen.
Det skal også presiseres at bevisbyrden for at vilkårene for å være unntatt erstatningsansvar er oppfylt ligger på forhandleren.
Alt i alt fører vurderingen derfor til at forhandleren på grunn av sin leverandørs handlinger er erstatningsansvarlig overfor deg tilsvarende den økonomiske skaden du er påført. Skadene som nettopp er nevnt inkluderer den høyere kjøpesummen på MY23, delen av rabatten du mistet, og klimabonusen du mistet. Forhandleren blir deretter invitert til å søke kompensasjon fra Hyundai for manglende levering av MY22.
Svar fra Hyundai:
IONIQ 5 har vært en hit siden introduksjonen. En kombinasjon av høy etterspørsel og eksternt påvirket produksjonshastighet har dessverre ført til at en del av IONIQ 5-modellene fra 2022 som selges av kunder, ikke rakk å produseres før introduksjonen av årsmodell 2023. Dette er ca 1200 biler som ikke har blitt produsert.
Hyundai er kundesentrert og ønsker å tilby en fleksibel løsning. Berørte kunder ble kontaktet individuelt av deres forhandler og tilbudt å legge inn en ny bestilling for 2023 årsmodell IONIQ 5 og beholde et prioritert sete i køen. Et tilbud valgt av flertallet av kundene.
Årsmodell 2023 til IONIQ 5 fikk en rekke oppdateringer som inkluderer en ny større batteripakke, oppdaterte støtdempere, batterikondisjonering, digitale sidespeil og digitalt bakspeil. Det vil si en betydelig mer avansert bil. Kunder som velger å konvertere sin bestilling til den nye årsmodellen tilbys 30 000 SEK av gjeldende prisliste.
Komponentmangel på visst utstyr påvirker leveringstiden og derfor er Smart Sense-pakken nå separat som opsjon for 2023. Kundene kan da velge selv om de prioriterer visst tilleggsutstyr eller raskere leveringstider.
Markedene påvirkes forskjellig ettersom alle land har forskjellige bilallokasjoner, spesifikasjoner og importbetingelser. Dette gjelder også Hyundai Norge, referert til i din epost, selv om de hadde flere registreringer i år.
Når det gjelder Storbritannia, er forholdene forskjellige for hvert marked, og jeg kan ikke kommentere deres eksakte konfigurasjon. IONIQ 5 de tilbyr uten ekstra kostnad er en årsmodell 22 med den større batteripakken, men har ellers ingen av de store oppgraderingene som tilbys av årsmodell 23.
Tobias Joelsson, PR-sjef Hyundai
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»