I 2023 håper Northvolt-selskapet å levere de første batteriene fra Skellefteå-fabrikken. Men lenge før fabrikken står klar, møter selskapet konkurranse.
Bare en seks timers kjøretur fra Skellefteå i Norge er det store planer om en lignende fabrikk. Planen er å produsere litiumbatterier hovedsakelig for bilindustrien med start i 2023, skriver Dagens Næringsliv. Dette krever tusenvis av ansatte.
– Det blir en gigafabrikk og derfor vil det også trenges mange ansatte, sier Torstein Dale Sjøtveit hos NRK.
Det er Freyr-bedriften som står bak prosjektet, beskrevet som et av Norges største industrieventyr noensinne på land. Dette er en investering på cirka 35 milliarder kroner. Målet er å produsere 32 GWh per år, akkurat som Northvolt One i Skellefteå.
Flere hindringer før planene kan bli virkelighet
Det er hindringer for nordmennene. Et problem er at selskapet ønsker å bygge en vindpark på Sjonfjellet for å produsere grønn strøm til fabrikken, men både Rana og Nesna kommuner har foreløpig sagt nei, melder NRK.
Finansiering er så langt et spørsmålstegn. Selskapet tror at bilprodusentene vil være viktige samarbeidspartnere. Samtidig, sier statsminister Erna Solberg hos NRK at selskapet ikke kan regne med noen direkte støtte fra det offentlige.
Konkurrent Northvolt ønsker flere batteriprodusenter velkommen til markedet.
– I prinsippet er vi sikre på at det vil være flere selskaper innenfor verdikjeden som Europa må bygge for å muliggjøre overgangen til elektrifisering. Det vil være behov for flere bedrifter som bygger batterifabrikker, men også for andre bedrifter i verdikjeden, sier kommunikasjonsdirektør Jesper Wigardt.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»