SJs nye høyhastighetstog er ikke det raskeste – det krever vedtak om høyhastighetslinjer

Tre år gjenstår før SJs nye høyhastighetstog går i drift på jernbanenettet.

– Den mest åpenbare fordelen med de nye høyhastighetstogene er hastigheten. De kan reise 250 kilometer i timen sammenlignet med X2000s 200 kilometer i timen, sier Marco Bouveng, leder for kjøretøyteamet som jobber med det nye høyhastighetstoget.

For å oppnå denne hastigheten på det svenske jernbanenettet trengs imidlertid politiske beslutninger.

Av Anders Carlsson

I fjor signerte SJ en avtale med togprodusenten Alstom om 25 nye hurtigtog av Zefiro Express-modellen og en opsjon på opptil 15 flere tog. Avtalen ble sagt å være verdt rundt syv milliarder kroner. SJs mål er at de nye togene skal brukes til langdistanse jernbanetrafikk mellom storbyer i Sverige, men også for grensetrafikk til Danmark og Norge. De vil gå i drift parallelt med X2000-togene som nå oppdateres og moderniseres.

Nye hurtigtog skal gi plass til sykler, ha gode bagasjeløsninger og fullt utstyrt SJ Bistro med varmmat og sitteplasser. Alle systemer på togene sies å være topp moderne med for eksempel effektiv tilkobling og radiotransparente vinduer, samt lydløse og lydtette vogner. Toget vil måtte flyttes på batteristrøm for å takle forstyrrelser i strømforsyningen på linjen.

Hva er fordelene sammenlignet med dagens X2000?

– Det mest åpenbare er fart. Men før det foreligger politiske vedtak om å støtte utvidelse av infrastrukturen for hastigheter opp til 250, vil ikke togenes fulle potensiale bli utnyttet, sier Marco Bouveng.

Er det spor der eksisterende X2000 kan kjøre raskere enn de nye ekspresstogene (på grunn av stigningen til X2000)?
Ja, i eksisterende infrastruktur er det strekninger hvor makshastighet er 200 kilometer i timen, med kurver der kjøretøy med skrånende karosseri kan kjøre raskere enn andre kjøretøy uten skrå karosseri.

Hvilke spor skal tog kjøre på?
De er ment å betjene rutene Stockholm–Gøteborg, Stockholm–Malmö–København, Gøteborg–København, Stockholm–Oslo og Stockholm–Umeå/Skellefteå/Luleå.

På hvilke spor skal prøvetrafikken gjennomføres?
Det er ikke helt detaljert ennå, men omfattende testing og testkjøringer vil bli gjennomført i Sverige, Norge og Danmark.

Hvor stor vil tidsbesparelsen være sammenlignet med den gamle x2000?
Noen eksempler er: Stockholm–Malmö hvor tiden som er vunnet er omtrent 1 time, Stockholm–Gøteborg, med en vunnet tid på cirka 25 minutter og Stockholm–Linköping med en vunnet tid på 23 minutter, sier Marko Bouveng.

bilde
Tidsbesparelser på strekningen Stockholm-Malmö kan være rundt 1 time med de nye høyhastighetstogene, forutsatt at de kjører på høyhastighetslinjer, mens X2000 kjører på det eksisterende jernbanenettet. Illustrasjon: SJ
bilde
Det er ingen bilder av SJs nye høyhastighetstog fordi designarbeidet ikke er fullført. Men akkurat som SJ har også det regionale kollektivselskapet Västtrafik bestilt tog (bildet) av Zefiro Express-modellen. Dette er rundt 45 regiontog. Västtrafik planlegger å sette sine tog i drift i 2023-2024. Foto: Västtrafik
bilde
SJ lover høy sittekomfort, lavt støynivå og radiotransparente vinduer for rask oppkobling i de nye hurtigtogene. Togene vil også tilby reserveplasser for sykler. Bilde: SJ
bilde
Bilde: SJ

Han påpeker imidlertid at tidsbesparelsen gjelder sammenligningen der det nye høyhastighetstoget kjører på nye høyhastighetslinjer mens X2000 kjører på eksisterende linjer.

Zefiro Express er en del av det Alstom kaller Avelia-plattformen. Togene som er inkludert her kan nå hastigheter mellom 200 og 350 kilometer i timen.

Togene er designet for å kjøre under ugunstige værforhold med temperaturer helt ned til minus 40 grader. Gulvene i togvognene er flate og fri for ramper, noe som gir enkel passasje opp, ned og langs toget. Togene vil ha en samlet kapasitet på 363 seter og vognene skal lydisoleres. Vognbredden, det elektriske anlegget og signalanlegget er utviklet for at togene skal kunne kjøre i både Sverige og Danmark, men må også være sertifisert for trafikk i Norge.

Hvordan fungerer toget?
– Kjøretøyet er en elektrifisert jernbanevogn med trekkraft (motorer) på 4 av de 12 boggiene, sier Marco Bouveng.
Kommer det noen nyheter på hytta?

– Cockpiten vil ha et velutviklet arbeidsmiljø der SJ-sjåfører selv har vært med og påvirket detaljdesignet: ergonomi og komfort for sjåfører og instruktører (for lange reiser inntil 6 timer) har hatt maksimal oppmerksomhet.

Kommer det noen nye funksjoner i interiøret?– De nye høyhastighetstogene vil tilby kunden en fantastisk opplevelse i sin helhet, for eksempel høy sittekomfort, lavt støynivå, radiotransparente vinduer for rask oppkobling. En ny funksjon er at det vil være bookbare sykkelplasser om bord.

Noen andre fordeler du vil fremheve?
– Rullestolplass er plassert i samme vogn som bistroen. Dette betyr at rullestolbrukere vil ha direkte tilgang dit, noe som er en stor, om ikke unik, fordel.

På hvilket tidspunkt er designfasen?
Målet er å fryse designet i år.

Hva skal togene hete?
Det er ikke bestemt ennå. Vi kommer tilbake senere, sier Marco Bouveng.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *