Den såkalte «Trafikkpakke 2» er den andre delen av norsk persontogtrafikk som skal liberaliseres. Kontrakten er nå vunnet av det statlige selskapet SJ, som overtar sju jernbanestrekninger i Norge. Turene vil bli administrert av det nye selskapet SJ Norge AS.
– Dette er en gigantisk kontrakt som dekker et stort geografisk område, sier Dan Olofsson, leder for innkjøpstrafikk i SJ.
Håpet er at kontrakten vil føre til nye forretningsmuligheter i Skandinavia, men også til forbedringer i svensk jernbanetrafikk.
– Vi håper å lære av kunder og partnere i Norge for å forbedre ting i Sverige.
Ifølge Dan Olofsson må også trafikken mellom Stockholm og Oslo bygges ut.
Det forventes en gjennomsnittlig omsetning på 1 milliard SEK
Hoveddelen av inntektene under trafikkavtalen skal utgjøres av billettsalg. SJ, som hadde en omsetning på nærmere 8 milliarder SEK i 2017, forventer at trafikken i Norge vil generere en gjennomsnittlig omsetning på rundt 1 milliard SEK per år.
Kontrakten varer i åtte år med en mulig forlengelse på to år. Å vinne i Norge er med andre ord en stor sak.
– Det vil skje mye i denne perioden, ikke minst kommer det nye toget og trafikken på enkelte strekninger vil øke. Omtrent vil dette være en omsetning på rundt én milliard per år, sier Dan Olofsson.
SJ opererer allerede på rutene Stockholm–Oslo, Gøteborg–Halden og Stockholm–Narvik. Den nye avtalen trer i kraft fra sommeren 2020.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»