Den høye gjennomsnittsprisen for måneden kan forklares med at hotellprisene økte betydelig under konsertene i arenaen men også under Gothia Cup. Mange besøkende driver høy etterspørsel etter overnatting i disse tider, og de fleste hotellrommene er forhåndsbestilt, noe som har resultert i høyere priser. Utenom arrangementsdagene er gjennomsnittsprisen betydelig lavere.
I disse tilfellene er det selve arrangementet som er årsaken til turen, og svenske arrangementsbesøkende om sommeren besøker også barer og nattklubber i større grad enn de andre. Men de deltar ikke i andre serveringsbransjens tilbud på samme måte som andre besøkende. Ifølge vår siste holdningsundersøkelse er det mer vanlig at svensker som besøker attraksjoner om sommeren handler mer, besøker museer og er med på turistaktiviteter.
Innenlandsk etterspørsel holder seg oppe og utenlandsk etterspørsel tar seg opp igjen
I fjor var økningen sterk på grunn av oppdemmet etterspørsel etter pandemien, og 2022 kan derfor ikke regnes som et normalår. Hvis etterspørselen i juli hadde fulgt en lignende trend som i 2019, ville forventet belegg med dagens hotellkapasitet vært betydelig lavere, rundt 70-73 %. Dette indikerer at dagens etterspørsel er påvirket av andre faktorer enn det man ser i et normalår.
Ferier hjemme fortsetter å være populære og utenlandske besøkende begynner å finne veien tilbake. Den gunstige valutakursen, ekstrem varme i Sør-Europa og et travelt arrangementsprogram i Gøteborg; inkludert Gothia Cup, Coldplay-konsertene på Ullevi, Pet Shop Boys på Scandinavium og sist men ikke minst, arrangementene knyttet til jubileumssommeren bidrar trolig positivt.
Lovende august men utfordringer foran høsten
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»