Siemens Mobility skal modernisere Oslo T-bane med digitalt togstyringssystem. Selskapet har blitt tildelt en kontrakt på € 270 millioner for installasjon av CBTC digital teknologi over hele lengden på 94 km spor, inkludert 6 km nye spor.
- Automatisert signalering tjener til å sikre større tilgjengelighet, forbedre driften og øke passasjerkomforten.
- CBTC-teknologi gir sanntidsdata om kjøretøyets posisjon og hastighetsforhold, noe som gjør det mulig for systemoperatører å trygt øke antall kjøretøy på jernbanen.
- Siemens Mobility har blitt tildelt en kontrakt på € 270 millioner fra Sporveien AS i Oslo, Norge, for installasjon og vedlikehold av et kommunikasjonsbasert togstyringssystem (CBTC) på Oslo T-bane.
Den nye teknologien skal gi mulighet for større automatisering og større produktivitet. Siemens Mobility vil designe, integrere, teste og sette i drift systemet, og levere digitalt vedlikehold og støttetjenester for CBTC-systemet i 25 år.
– Takket være denne investeringen sikrer vi fremtiden til T-Bane i Oslo. Takket være CBTC-teknologien revolusjonerer vi T-banenettet med et moderne og innovativt system som vil gi større togautomatisering, større kapasitet og bedre trafikkflyt, sa Cato Hellesjø, administrerende direktør i Sporveien.
– Vår state-of-the-art signalteknologi vil øke påliteligheten, tilgjengeligheten og effektiviteten til Oslo T-bane, noe som til syvende og sist vil forbedre passasjeropplevelsen. Dette store prosjektet understreker ytterligere vårt lederskap når det gjelder å levere automatiserte signalsystemer som forbedrer offentlig transportinfrastruktur og bærekraft, sa Michael Peter, president for Siemens Mobility.
CBTC-teknologi gir sanntidsdata om kjøretøyets posisjon og hastighetsforhold, noe som gjør det mulig for systemoperatører å trygt øke antall kjøretøy på jernbanen. I tillegg lokaliserer teknologien hvert tog nøyaktig på skinnene og kontrollerer hastigheten etter hvert som den forbedres. Sikkerhet sørger for at systemstatusen hele tiden oppdateres, noe som resulterer i reduserte forsinkelser og oppdatert reiseinformasjon.
Løsningen inkluderer også den digitale applikasjonspakken Railigent, en skybasert plattform som vil gjøre Oslo T-banestasjon i stand til å bruke jernbanedata på en intelligent måte, optimalisere vedlikehold og drift, og bidra til å maksimere flåtens tilgjengelighet.
Nye løsninger for transportsektoren
Oslo T-bane er Nordens største T-bane og er en del av det offentlige selskapet Sporveien AS, som drifter og vedlikeholder Oslo T-bane og Oslo-trikken. Det nåværende nettverket ble innviet i 1966 og består av fem linjer som strekker seg over 88 km, og betjener 101 stasjoner, hvorav 17 er underjordiske eller dekket. Ved hjelp av en flåte på 115 trebilers Siemens MX3000-tog frakter Oslo T-bane over 100 millioner passasjerer årlig.
Siemens Mobility CBTCs Trainguard MT-løsning er verdens mest populære automatiske togkontrollsystem og brukes av et bredt spekter av operatører, inkludert Paris, Beijing, New York, London og København.
Siemens Mobility er et Siemens AG-selskap med en portefølje av rullende materiell, jernbaneautomatisering, elektrifisering, nøkkelferdige ende-til-ende-systemer, intelligente trafikkstyringssystemer og relaterte tjenester.
Se også: Lokomotiver som malt. Et flott kjøp fra DB Cargo Polska
Du ser etter et lager til leie. Sjekk ut oppføringene på PropertyStock.pl
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»