Det renner ut milliarder fra flyselskapet SAS – og dersom hovedeierne, den svenske og danske staten, ikke legger til mer penger, står selskapet i fare for å gå konkurs i løpet av måneder.
Men en finansiell kollaps av SAS kan bety at den kinesiske statseide banken CDB indirekte eller direkte blir en partner av SAS.
Årsaken er de såkalte tilbakeleieavtalene som SAS i likhet med de fleste andre flyselskaper har.
I mars 2021 kunngjorde Kinas statseide utviklingsbank CDB en langsiktig avtale med SAS der flyselskapet selger fire Airbus-fly, inkludert A320neo, til CDBs irske datterselskap CDB Aviation, som på sin side leier ut eller leaser flyene til SAS . Avtalen med SAS var ikke den første.
Men dersom SAS ikke lenger kan betale husleien, kan avtalene gjøres om til lån eller aksjer i SAS.
kinesisk stat på norsk
Det skjedde våren 2020 i det norske flyselskapet Norwegian i forbindelse med en rekonstruksjon der den norske regjeringen ba selskapets långivere støtte Norwegian. I forbindelse med rekonstruksjonen ble obligasjonsemisjonene omgjort til en nesten 13 % eierandel i Norwegian. På den tiden var banken Bank of China, som også var kontrollert av den kinesiske staten.
Den svenske regjeringen bør ikke la den kinesiske staten bli partner av SAS. Det mener sikkerhetsekspert og debattant Patrik Oksanen.
– Få mye data om flyreisende og reisemønstre. Fordi SAS er nær den svenske staten, betyr det at nøkkelpersoner kan kartlegges: hvordan de reiser, hvor de reiser og når de reiser, sier Patrik Oksanen.
Det skal ikke være å reise med SAS
Ifølge Patrik Oksanen vil et kinesisk felleseie innebære en alvorlig sikkerhetsrisiko.
– Sett fra den svenske statens perspektiv ville kinesisk eierskap av SAS bety at svenske tjenestemenn ikke lenger kan reise med SAS, sier han.
SAS opplyser til SVT at de ikke har noen kommentarer til leieavtalene. SVT søkte uten hell etter næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»