LOs styre støttet oppfordringen om 4,4 % lønnsøkning for 2023, samt en lavlønnssatsing i kroner for de som tjener mindre.
Beslutningen ble tatt etter at fagforeningene ble enige om de samme kravene for kommende forhandlinger om referanseindeksen i tariffforhandlinger.
Men Tommy Wreeth, president i LO samferdselsforbund, går i mot.
Han var den eneste i LO-styret som stemte nei til lønnskravet. Og før alle LO-forbundene hver for seg må ta stilling senest 9. desember, oppfordrer han dem til å ombestemme seg.
– Jeg føler jeg har veldig sterk støtte i fagforeningen min. Det er også tegn fra klubber i andre forbund om at de ønsker at deres forbund skal ta kampen nå. Jeg håper og tror flere fagforeninger vil si NEI, sier Tommy Wreeth.
«Bør være på nivå med tyskerne»
«Definitivt for lavt», sier Transports president for kravet. Han begrunner det med at resultatet vanligvis er rundt tre fjerdedeler av hva forbundet krever. Prosentvis ville 4,4 prosent derfor ført til lønnsøkninger på 3,3 prosent.
– Vi bør være på høyde med tyskerne, sier han og begynner å telle hvor mye ulike bransjer har fått der.
Kjemisk industri: 6,5 % på 18 måneder.
Produksjonsindustrien – 8,5 på to år.
I Tyskland får ansatte også et engangsbeløp, noe Tommy Wreeth gjerne skulle sett i Sverige også.
Hvor vil du at nivået skal ende?
– I bystyret i LO sa jeg at hvis jeg kunne være sikker på at kampen ble akseptert for 4,4 og en engangssum, så ville alt gå bra. Men da bør du be om mer enn 5.
«Det er ikke fagforeningenes jobb»
Nå prøver Tommy Wreeth å få andre LO-forbund til å ombestemme seg før tiden renner ut 9. desember.
– Jeg vil forklare dem hvordan vi tenker. Det du leser mellom linjene er at industriforbund i Sverige prøver å øke Sveriges konkurranseevne ved å ta lavere lønn enn i Tyskland. Jeg tror ikke det er fagforeningenes jobb.
LO: Ikke noe stort drama
LOs pressekontor sier det lenge har vært kjent at Transport ikke støtter lønnskravet, fordi Tommy Wreeth stemte nei i LOs styre.
Er du redd for at LO-samordningen er truet?
– Nei, det vil jeg ikke si. Det er ingen stor dramatikk i Samferdsel om hva de gjør nå, men det er klart at det pågår prosesser i fagforeningene der de krangler. Noen har allerede sagt at de støtter kravet, som IF Metall, Handels og GS, sier presseansvarlig Jens Lundberg.
Tommy Wreeth har imidlertid en annen oppfatning om at LO-samordningen nå er truet.
– Jeg vil argumentere for at vi er ute, så det er klart at det truer samordningen av LO. Det blir trolig ingen LO-koordinering med alle 14 fagforeningene. Da kan de kalle det hva de vil.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»