Mellom 30 og 40 prosent av moten kjøpt på nett sendes tilbake. Ifølge Anna-Maria Petisme, doktorgradsstudent i industri ved Universitetet i Borås, er e-handelsbedrifter svært opptatt av at dette tallet skal gå ned.
– De fleste sliter med lønnsomheten og det er slitsomt for økonomien å ha en hel organisasjon i ryggen som kan pakke ut og rangere alle varene som kundene sender tilbake.
Mansjettknapper i digital størrelse for hver kroppsdel
Innenfor bransjen jobbes det med å utvikle nye tekniske løsninger for å hjelpe nettshoppere umiddelbart å finne riktig størrelse på klær og sko. Et eksempel er den norske gründeren Petter Hellevik, som har utviklet programvare der kunstig intelligens brukes til å analysere kundenes kjøpshistorikk. På denne måten kan kunden få en mansjettknapp i digital størrelse for hver del av kroppen.
– Teknologien er enkel, men den er avhengig av vilje til å dele data med andre selskaper, sier Petter Hellevik i Vetenskapen värld.
Veien til bærekraftige valg
Så langt er programvaren kun tilgjengelig som en prøveversjon. Ifølge Anna-Maria Petisme ved Høgskolen i Borås er flere lignende tekniske løsninger under arbeid, men ingen er ennå gjort tilgjengelig for netthandlere.
– Det er ikke implementert ennå, men jeg tror denne typen ny teknologi er den eneste måten for kunden å ta mer bærekraftige valg.
Vil du vite mer om netthandel? Se Vitenskapens verden – E-handel: fremtidens shopping på SVT spill eller mandag 29. mars kl 20.00 i SVT2.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»