HAMBURG: Symbol på frihet og ubegrenset reise, Volkswagen Combi er tilbake: Det tyske merket avduker en elektrisk versjon av sin legendariske varebil i håp om å forføre den grønne generasjonen, og hvorfor ikke, fans av historiske modeller.
Produsenten avduket dette nye kjøretøyet kalt «ID.Buzz», et medlem av «ID»-familien, en flaggskipserie innen elektrifisering, der Volkswagen investerer titalls milliarder euro i en videosending på nett onsdag kveld.
«Han er et av ikonene i bilhistorien,» bemerket sjef Herbert Diess. «Volkswagen har lenge forsøkt å gjenopplive bussen, men bare elektrifisering gjorde det mulig.»
«Det er en stor glede for meg,» la han til.
Ved å låne de runde formene til de første modellene som brakte minibusser ære på 1960- og 1970-tallet, «legemliggjør denne elektriske versjonen vendepunktet til Volkswagen,» bedømmer den tyske bileksperten Ferdinand Dudenhöffer.
I tillegg til touring-modellen som «tjener bildet» av merket, vil VW presentere en utilitaristisk versjon: en modell som er «spesielt viktig» for «et bredere marked», legger han til.
«Hippy av klimakrisen»
Den bakmotoriserte varebilen ble født fra inspirasjonen til en nederlandsk importør, Ben Pon. Under et besøk til Volkswagen-hovedkvarteret i Wolfsburg (nord) i 1947 la han merke til et kjøretøy satt sammen av arbeidere for å laste utstyret.
Forført tegnet han en skisse og endte opp med å overbevise VW, som startet serieproduksjonen i mars 1950, og skapte den andre modellen i gruppens unge historie etter Beetle.
Den lubne varebilen, et symbol på tanke- og reisefrihet, var spesielt vellykket i USA, hvor den gjorde seg bemerket spesielt takket være kaliforniske surfere.
«Mystisk bil» som Scoubidous tegneserieteam reiser i, allestedsnærværende i den amerikanske suksessfilmen «Little Miss Sunshine», Combi hadde også æren av Pixar-tegneserien «Cars», hvor hun er representert som funksjonene til en «auto .. .hippie.
Volkswagen vil utnytte myten: Combien som «bidro til å skrive Flower Power-bevegelsens historie» blir «en fredagsbil for fremtidige generasjoner», «klimakrisens hippier», dømmer Dudenhöffer.
ID-en. Buzz «tar livsstilen» representert av kombi og «transporterer den til nåtiden», lanserte VW-merkesjef Ralf Brandstätter.
Den vil gjøre sin første offentlige opptreden fredag i Texas på South by Southwest-festivalen, med Diess som kaller returen til USA av denne kultmodellen en «stor mulighet for Volkswagen-merket.»
andre eventyr
Det gjenstår å overbevise fans av den gamle «Bulli» – det lille navnet på Combi på tysk – som den elektriske versjonen av varebilen snakker om.
ID.Buzz «tok V-formen til T1», den første modellen av den berømte bussen, bemerker Mélanie Wolf, 33, medlem av en fanklubb i Bayern.
Sammen med partneren Tobias Toplak, 43, reiser han jevnlig i en Combi-camper-versjon fra 1973, som for en turné i Norge i 2019.
«Jeg er nysgjerrig på å se hvordan Volkswagen vil bygge bro over det store gapet mellom Bulli-ånden og hipsterverdenen,» spøker Tobias.
Denne ånden er fremfor alt «følelsen av frihet, uavhengighet», så mange verdier i øynene hans undergravd av den begrensede autonomien til elektrisk teknologi og avhengigheten av et ladenettverk.
I mangel av offisielle data fra produsenten, ble rekkevidden til ID.Buzz estimert til nesten 400 km under en test av den tyske ADAC Auto Club.
«På de vakreste stedene, midt i ingensteds, hvor du overnatter, vil det ikke en gang være en ladestasjon på 20 år», utbryter Roland Gräbner, 52, den stolte eieren av fire busser inkludert en T3 fra 1986 med som «vi allerede har krysset Europa».
Den gamle Combi «er så fleksibel,» legger partneren Britta Kellermann til, selv om hun synes ideen om en elektrisk minibuss er «spennende».
Med ID.Buzz, avslutter Hans Toma, 62 og eier av en «T2» fra 1978, «vil eventyrene helt sikkert bli annerledes».
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»