Revolusjonerende nytt skrog: 50 % slankere.

En krysning mellom en hydrofoil og en luftputefartøy. Dette er veien å gå for å lage virkelig lettkjørte båter i henhold til Norges SES-X Marine Technologies.

En krysning mellom en hydrofoil og en luftputefartøy. Dette er veien å gå for å lage virkelig lettkjørte båter i henhold til Norges SES-X Marine Technologies.

Jakten på å lage de mest effektive og lettkjørte skrogene fortsetter. På dette temaet tester norske SES-X Marine Technologies en ny teknologi så godt det kan. En teknologi basert på at skroget hviler på en luftpute som reduserer friksjonen betydelig mellom skroget og vannet.

Se også:
Mantaray M24 – den svenske hydrofoilen flyr endelig
Elektrisk folieringsbåt Candela C-8 kåret til årets båt

Dette skal ifølge opplysninger redusere energiforbruket med opptil 50 % sammenlignet med konvensjonelle skrog. Noe som igjen legger til rette for elektrisk drift, der lettkjørte skrog er helt avgjørende for fart og rekkevidde. De har kommet lenger i samarbeid med BB Green Ferry og to fullskala pilotskip for 70 passasjerer, og ifølge rapporter er den teknologien nå klar til å kommersialiseres.

Registrer deg her for Elbåtsmässan, Sveriges eneste helelektrifiserte båtmesse, med prøvekjøringer, ekspertpaneler og de siste nyhetene sektoren har å tilby!

Hovercraft og hovercraft

Nøyaktig hvordan teknologien fungerer er fortsatt en hemmelighet. I store trekk skal det imidlertid være en krysning mellom en hydrofoil og en luftputefartøy, hvor en vifte blåser luft mellom skroget og vannoverflaten. Av dette kommer også fordelen at reisen blir forbilledlig smidig. Går det som planlagt, vil teknologien rekke å tilpasses flere fartøy enn bare passasjerferger. De har blant annet også startet et samarbeid med Norwegian Frydenbø Marine, som produserer Nordkapp-, Sting- og Airborne-båter.

«Nyttbåter viser vei»

– Å introdusere nye teknologier er utfordrende i en relativt konservativ bransje, men fritidsbåter leder an. Vi forventer at småbåter blir de første som går over til elektrisk fremdrift og mer effektive skrogløsninger. SES-X utvikler innovativ teknologi som vi tror kan gi et viktig bidrag til fremtiden til elektriske skip, sier Glen Ole Rødland, styreleder i SES-X.

I utgangspunktet ikke noe nytt

Fenomenet med å ha en luftpute som støtter et skrog er ikke i seg selv nytt, men en teknikk som lenge har vært brukt på luftputefartøy og høyhastighets motorkatamaraner.

Åpningsbildet representerer SES-X elektrisk prototype.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *