Hvordan er gjestfrihetsbransjen i Gøteborg? Hver måned deler Göteborg & Co en oversikt og analyse av situasjonen basert på foreløpige data fra Benchmarking Alliance og SCB/Tilväxtverket. Analysen fokuserer på blant annet antall gjestedøgn, beleggsprosent, reisemønster, gjennomsnittlig hotellpris med mer for å få et stort bilde av måneden. Les de tidligere analysene her.
Bosatt i Gøteborgg var i stand til å ta tar imot flere gjester enn noen gang før
Gøteborg fortsatte sommeren sterkt i august. Sommeren 2022 vil markere en all-time high med flere besøkende og overnattingsgjester enn noe år tidligere. Store arrangementer som trakk rekordstort publikum og økt overnattingskapasitet gjorde det mulig.
Som forventet ble det en fantastisk sommeravslutning med fortsatt sterk etterspørsel inn i august. Takket være høyere overnattingskapasitet enn før pandemien og høyprofilerte arrangementer, har Gøteborg-regionen kunnet ta imot flere gjester enn noen gang før.
Ullevis 13 konserter og andre arrangementer i sommer brakte til sammen nesten 800.000 tilskuere, i tillegg satte Way out West publikumsrekord, og tallrike kjente artister opptrådte i Liseberg, Trädgårdsföreningen og andre spillesteder.
Sommeren er preget av en god bedring etter pandemien
Hotellbelegget i august var nesten på samme nivå som i 2019, men det totale antallet okkuperte rom økte med ni prosent, ifølge data fra Benchmarking Alliance. Sommeren er preget av god bedring etter pandemien. Beleggsgraden i juni-august perioden var i gjennomsnitt rundt 80 %. I flere store arrangementsperioder var hotellene så godt som fullbooket.
Norske besøkende er den klart største gruppen fra utlandet. De kom tilbake til Gøteborg i sommer og genererte over 20 % flere overnattinger på hoteller, hytter og vandrerhjem i Gøteborg-regionen. Nesten 40 % av utenlandske overnattinger ble registrert fra Norge.
Hoteller registrerte i juli betydelig flere svenske overnattinger og like mange utenlandske overnattinger enn samme måned i 2019. Antall overnattinger på campingplasser tok seg opp igjen og var litt over samme nivå som før pandemien.
Inflasjon forventes å påvirke forbrukeratferd negativt
Besøksnettstedet goteborg.com hadde over én million unike besøkende i sommer, inkludert 400 000 i juli. Dette er også rekordtall.
Behovet for personell er fortsatt en stor utfordring for bedrifter i hotellsektoren. Høy inflasjon og dens konsekvenser kan ha en negativ innvirkning på forbrukeratferd høst, vinter og neste år. Stemningen blant svenske husholdninger er svært pessimistisk ifølge den siste undersøkelsen til Norsk Økonomisk Institutt. Energiprisene forventes å nå rekordhøye kommende vinter og inflasjonen forventes å nå 10 %.
På plussiden er det en sterk periode med møter og messer. Dette er aktiviteter som er lite følsomme for økonomiske forhold og som fyller reisemålet i løpet av ukene.
Les hele augustrapporten fra Göteborg & Co her.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»