Ramsay Santé er fast bestemt på å konsolidere sine posisjoner i Sverige og Danmark. Gjennom sitt svenske datterselskap Capio Group Services AB (kjøpt i 2018 og som det eier 100%) av, vil det private sykehus- og primærhelsekonsernet dermed lansere et overtakelsestilbud på GHP Specialty Care, notert i small cap-segmentet til Nasdaq Stockholm. Denne svenske spesialisthelsetjenesteleverandøren driver 24 klinikker som tilbyr tjenester innen ryggradsortopedi, gastroenterologi, kirurgi og arytmi. I fjor registrerte den en omsetning på rundt 137 millioner euro, for en Ebitda på rundt 18 millioner euro. Det Capio-ledede prosjektet ble enstemmig godkjent av GHPs «budkomité». Tilbudet er satt til SEK 35 (€ 3,22), som reflekterer en premie på henholdsvis 66 % og 35 % på de vektede prisene i 30 dager og 180 dager før kunngjøringen.. Derfor, ved å vurdere hele aksjekapitalen til målet til rundt 228 millioner euro, har det allerede generert forpliktelser fra eksisterende aksjonærer, som representerer en «beskyttet» blokk på omtrent 51,4 % av aksjene og stemmerettighetene. Det skal bemerkes at dette tilbudet er avhengig av å oppnå minst 90 % av aksjene (i sin helhet) og grønt lys fra myndighetene (spesielt antitrust). Hvis transaksjonen fullføres, vil Capio og GHP kunne tilby tjenester som dekker åtte av de ti beste sykdomsgruppene i Sverige. Utover de «solide synergiene» som forventes av ledelsen, vil det også fortette det territorielle nettverket i de nordiske landene og utvikle tilbudet av behandlinger og digitale løsninger som tar sikte på å gjøre pasientens reise mer flytende, et tema i hjertet av Ramsay Santés strategi, som investerer årlig mer enn 200 millioner euro i innovasjon (nye kirurgiske teknologier, modernisering av virksomheter, etc.). For tiden bistår Ramsay Santé 9 millioner pasienter i 350 fasiliteter over hele Frankrike, Sverige, Norge, Danmark og Italia. Halvårsresultatet (for perioden juli-desember 2021) registrerte inntekter på 2,037 milliarder euro (+ 6,6%), vel vitende om at organisk vekst hovedsakelig var drevet av de nordiske landene. Dette gjorde det også mulig å «drive» opp det nåværende driftsresultatet, og lå på 149,1 millioner euro (mot 127,1 millioner euro året før).
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»