Etter 3000 kilometer med banetesting var innovatørene Enzio Puronranta og Tobias Karlsson klare. De hadde laget et helt nytt kjøretøy for inspeksjoner på jernbane. «Railscooteren» var klar for de første kundene.
– Grunntanken da vi laget produktet var å forbedre arbeidsmiljøet for inspektører, sier Enzio Puronranta.
Enzio Puronranta og Tobias Karlsson er profesjonelle inspektører.
– Dette betyr at vi går mye. Det kan være 10-15 kilometer per passasje på betongballastbaner. Er det steiner der du går, får du en skrålast. Det gir en belastning på knærne, skuldrene og hele kroppen. Det er ingen stopp, sier Enzio Puronranta.
Lei av den anstrengende gåingen begynte de å designe et kjøretøy som kunne brukes til å komme seg rundt. Til inspeksjon var det tidligere sykkeltreningsanlegg og ulike sparkeløsninger. Men de ville ha et enklere transportmiddel.
– En sykkeldress er klumpete å ha med seg. Det tar to personer til å håndtere det fordi det er så stort. Du kan ha med deg en tilhenger eller et sykkelstativ bak på bilen for å henge den på.
Så du velger ikke en slik løsning når du bare skal reise tre kilometer, sier Enzio Puronranta.
Kravet til fremtidig innovasjon var derfor at det skulle være lite og enkelt å håndtere. Grunnlaget for konstruksjonen var en elektrisk scooter fra Segway-merket som de hadde hjemme.
– Det var en tradisjonell Segway Ninebot, produsentens høyest presterende modell. Det passet fordi vi ønsker å få god autonomi. Den elektriske scooteren når teoretisk 65 kilometer og etter vår ombygging får vi rundt 45, sier Enzio Puronranta
De plasserte og festet den elektriske scooteren til en ramme de hadde bygget selv. Så bygde de en avstiver som går på motsatt side av banen.
Fjærbenet kan monteres på både høyre og venstre side av kjøretøyet, noe som betyr at du kan velge hvilken side du vil kjøre på.
«Railscooter» kan utstyres med bagasjestativer og lasteplasser.
– Du kan ta med for eksempel motorsag, droner, slegger og forsterkninger eller ulike måleinstrumenter. Så tilpasser vi det etter kundens ønsker, sier Enzio Puronranta.
De to innovatørene er fornøyde med vekten og manøvrerbarheten de har klart å oppnå.
– Vi laget et produkt som passer til en liten sedan. Bare skyv den inn i bakluken og den veier ikke mer enn en person tåler, sier Enzio Puronranta.
Det er også raskt å implementere.
– Du monterer den direkte på banen. Det tar cirka 30 sekunder, og måler du tiden fra baksiden av bilen til mål på banen, tar det cirka to minutter.
Enzio Puronranta og Tobias Karlsson har søkt patent på kjøretøyet sitt og investerer nå tungt for å nå nye markeder.
– Vi begynte å bringe den på markedet i sommer etter tre år med utvikling. Vi selger nå til Sverige og Norge og er på vei til Polen. Men la oss gå videre, Sverige er for lite, sier Enzio Puronranta.
Selskapet bak Railscooter heter Techincal Environment Engelholm AB. Den ble lansert i 2022 med håp om å forbedre arbeidsmiljøet og effektivisere arbeidet rundt jernbanen.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»