Finske Sabik utvikler og produserer blant annet jernbanesignaler og informasjonsskilt for veitrafikk i Nord-Europa. Skiltene er laget med LED-teknologi og selskapet er den eneste produsenten av denne teknologien i Skandinavia.
– Når det kommer en ny installasjon av kontroll- og styringssystemer på finske jernbaner, brukes LED-signalene våre. Og det samme skjer i Norge, sier Kari Taskula, prosjektdirektør i Sabik.
Sabiks utvalg av LED-signaler dekker et bredt spekter av bruksområder innenfor jernbanesignalsystemet. Utvalget omfatter blant annet hovedsignaler, manøversignaler, veikrysssignaler og T-banesignaler.
Fordelen med LED-signaler er at de er vedlikeholdsfrie, mekanisk robuste, pålitelige og har lavere strømforbruk enn tidligere brukte glødesignaler.
– Vi kan tilpasse LED-enhetene våre til mange forskjellige typer systemer avhengig av type signaler i det enkelte land. For eksempel leverte vi gamle stafettbaserte sperrer direkte til Bane NOR i Norge, sier Kari Taskula.
Et viktig prosjekt pågår for tiden for å utstyre de estiske jernbanene med spesiell oppmerksomhet på kontroll- og signalsystemer. Prosjektet mottok støtte fra EU. Det innebærer å levere signalsystemer til alle hovedjernbanelinjene i landet. For tiden er det mye utstyr igjen fra sovjettiden som må erstattes med moderne teknologi. Sabik vil levere sine LED-systemer til underleverandører som jobber med jernbaneprosjektet. Prosjektet vil vare i tre år.
– Det kommer 1.500 signalanlegg med 5.000 LED-enheter fra oss, sier Kari Taskula.
Sabik retter seg nå mot det svenske jernbanemarkedet. Selskapet deltok på jernbanemessen Elmia Nordic Rail for å presentere sine LED-produkter og knytte kontakter.
– Vi mener vi har produkter som er enkle å tilpasse til svenske systemer, sier Kari Taskula.
I sine kontakter med ulike interessenter i Sverige har han fått blandede meldinger om behovet for å erstatte skiltsystemer.
– Noen fortalte meg at Sverige har tenkt å hoppe over fasen med å bytte ut lyspærer med LED fordi mange signaler vil bli fjernet med innføringen av ERTMS.
Men Kari Taskula mener det er penger å tjene på å gå over til LED nå.
– ERTMS-systemer ligger godt etter skjema og ingen forventer at alt skal være klart innen 20 år. Samtidig er levetiden til en LED-enhet rundt 25 år så det er mulig å bruke dem mens man venter på ERTMS. Slik det ligger an, brennes det mye penger på dyre eldre systemer, sier Kari Taskula.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»