Politiforbundet Vest har forbudt alle politiansatte å håndtere ødelagte el- og hybridkjøretøyer. Frykten er at håndtering av dem vil føre til en ulykke.
– Det verst tenkelige scenarioet er at noen dør, sier hovedsikkerhetssjef Björn Johnsson til SR.
En beskyttende stopp det var lagt opp til at politifolk i region vest skulle håndtere elbiler på utrykning. Politiet har derfor ikke lov til å håndtere beslaglagte elbiler før omskoleringen starter. Årsaken er at kjøretøyene anses som utrygge.
– Det verst tenkelige scenarioet er at noen dør, sier sikkerhetssjef Björn Johnsson P4 Gøteborg.
Mens sjansene for at en slik hendelse skal skje er små, velger politiforbundet i Vesten å satse det sikre mot det utrygge og sette en stopper for det. Ifølge Björn Johnsson finner politiet ofte kjøretøy skutt og hardt krasjet, noe som øker brannfaren.
Elbiler har ikke større risiko for brannslokkingskjøretøy kontra forbrenningskjøretøyer har både MSB og den norske ekvivalenten kommet frem til. Det er fem ganger mer vanlig at forbrenningsmotorer tar fyr, ifølge norske DSB. Andre studier viser at risikoen ved håndtering av en brennende elbil ikke er mye forskjellig fra en forbrenningsbil: selv om det for eksempel skjer i en tunnel.
I dag, for eksempel, trenger kjøretøyteknikere som skal jobbe med elektrifiserte biler skal være utdannet og sertifisert i høyspenning.
Håpet til politiet er at alle de nye sikkerhetstiltakene og opplæringen kan settes i verk neste uke.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»