Akkurat som Trafikverket stiller med en rekke rasteplasser langs det svenske veinettet, gjør Vegverket det samme i Norge. I dag er det ca 700 av disse rasteplassene i Norge.
Av disse er 150 hvileplasser utpekt som spesielt viktige og er såkalte hovedhvileplasser. De krever fasiliteter som toaletter, møbler og søppeltømming. Nå må mange av dem utstyres. Dette betyr også at de må integreres med ladeinfrastruktur.
– Vi har vært tydelige på at tilrettelegging for lading av elbiler må være en sentral del av strategien. Med ladepunkter på rasteplasser langs hovedveier blir det enda enklere å velge elbil i fremtiden. For både korte og lange reiser, sa tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide, som står bak vedtaket.
Vegvesenet har i oppgave å legge til rette for etablering av elbilladere på en rekke rasteplasser. Dette kan bety å lage områder hvor ladere kan stå. En av forutsetningene er at de skal være tilgjengelige for alle typer elbiler.
Det vil derfor være de kommersielle aktørene som står for bygging og drift av ladestasjonene. Ved behov vil statsstøtte tre inn og dekke utvidelsen.
Også det svenske samferdselsvesenet vurderer ideen
I 2018 undersøkte Transportstyrelsen, på oppdrag fra regjeringen, muligheten for å installere hurtigladestasjoner på rasteplasser. Det ble derfor konkludert med at rasteplassene ikke var sammenfallende med de utpekte «hvite flekkene» i veinettet uten ladeinfrastruktur.
På den annen side er rasteplasser vurdert som kvalifisert for økt kapasitet over hele landet og det kan derfor være forsvarlig å åpne for at operatører kan tilby hurtiglading. Om, når og hvordan det først skal avklares i en intern gransking, står det å lese i rapporten.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»