Sunn snack-merket Pändy, som er en del av Humble-gruppen, ser tilbake på et sterkt 2022. Det er nå klart at omsetningen har doblet seg fra 25 millioner SEK til 50 millioner SEK. For første gang siden oppstarten for syv år siden går selskapet også med overskudd. Driftsresultatet kom på i overkant av 3,3 millioner svenske kroner.
Ebba Dahlstrom han har vært administrerende direktør i Pändy siden 2020. Den fremhever hovedsakelig tre faktorer bak økningen.
«Jeg vil si forbedret produksjon, bredere distribusjon og en kraftig, men rimelig markedsføringsinvestering. Å være en del av Humble har også gitt oss nye muligheter. Det er egne fabrikker og et sterkt distribusjonsnettverk som har bidratt til god varetilgang og en rekke nye salgskanaler.»sier han til Breakit.
Pendy er et eksperiment som begynte hjemme på kjøkkenet til Simon Petren, nå administrerende direktør i børsnoterte Humble Group. Godteriet er lansert Fitnessgallaen i 2016 og tre år senere begynte de å samarbeide med Bayn-gruppen (nå Humble), noe som førte til oppkjøpet. Humble eier også de sukkerfrie godterimerkene Tweeks og Wellibites.
Med nye eiere ved roret og en mildt sagt skjelven verden, har markedet nå flyttet fokus fra rask vekst til lønnsomhet. Det økte også presset på Pändy.
«Vi begynte overgangen til profitt allerede i Q2 2021. Historisk har vi slitt med at produkter må selges ut eller kastes på grunn av mangel på kvalitet eller korte datoer. Men vi har overvunnet problemet og styrket marginene.»
«Skiller seg ut»
Markedsstrategi er også fremhevet. Stsøthet og plassering i butikk sammen med trafikk fra selskapets ambassadører har vist seg vellykket. Et slikt eksempel er «Cherry by Klara» godteposen de lanserte sammen med influenceren Clara Elvgren i juni i fjor.
«Det er relativt nytt i næringsmiddelindustrien og noe som har gjort at vi har skilt oss beleilig ut. Vi nøyer oss ikke bare med å trykke på hylla, vi tar også ansvar for produktrotasjonen. Klaras godtepose har solgt over 200 000 eksemplarer det første halvåret og er nå oppført sentralt hos ICA».
Er det noe som har vært spesielt utfordrende for deg?
«Vi, som mange andre, har blitt påvirket av stigende råvarepriser og dette har med jevne mellomrom resultert i en nedgang i bruttomarginen. Men vi klarte raskt å parere det. Vi ser også forsiktighet fra de største aktørene i matvarehandelen som fokus har vært på forbruksvarer, har tilbøyeligheten til å introdusere nye merkevarer blitt redusert.
I tillegg til Sverige har Pändy etablert seg i Norge, Estland og Island. I år er planen å gå inn i ytterligere fire-fem nye markeder.
«Danmark og Tyskland er allerede langt fremme, og vi skal stille ut på en stor matmesse i Tokyo neste uke. Målet er å ekspandere til de fleste asiatiske markeder.»
Har du noen spådommer om hvordan ting vil gå i 2023?
– Målet er å doble omsetningen igjen, så om det skjer i 2023 eller 2024 gjenstår å se, sier Ebba Dahlström.
Vil du være den første med siste nytt? Laster ned Breakit-appen her og slå på push – da går du aldri glipp av viktige nyheter.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»