Det er kjent at Tata Consultancy Services (TCS) har mange begrensninger. Men det er kanskje ikke mange som vet hva de driver med i racing, og spesielt i Formel E, hvor de er hovedsponsor og teknisk partner til Jaguar TCS Racing Formel E-teamet.
Som teknologipartner står TCS for en rekke tekniske innovasjoner for å hjelpe teamet med å maksimere bilenes ytelse. I motsetning til andre racingklasser, drives Formel E-biler utelukkende av elektrisitet. Videre har alle biler nøyaktig samme spesifikasjoner med hensyn til for eksempel mekanisk hjuloppheng og aerodynamikk. I tillegg bruker de alle samme batteritype for å holde det så rettferdig som mulig.
Så hva kan påvirke Jaguar TCS Racing? Det er syv forskjellige produsenter, inkludert Jaguar, som leverer elektriske motorer til Formel E. Disse motorene er forskjellige, men med spesifikasjoner som produsentene må følge og ikke gi rom for endringer. Men teamet kan optimalisere energibruksstrategier, noe de gjør. De kan ytterligere optimalisere drivverket, fjæringen og all programvaren som styrer de ulike komponentene i bilen.
For å lette dette, fikk Jaguar TCS Racing hjelp av TCS for å lage et skymiljø hvor de har rask tilgang til alle løpsdata, samt en digital tvilling av selve bilen. Miljøet er optimalisert for å øke hastigheten på overføringen av data fra konkurrentene til lagbasen. Når det gjelder dataene som samles inn, er det ekstremt viktig at ingeniører får tilgang til dem så snart som mulig for å analysere ytelse og resultater og foreta nødvendige justeringer. Og det er absolutt ikke få data vi har å gjøre med her. En helg med konkurranse genererer omtrent tre terabyte med data.
Lærdommene som teamet har lært under løpene er ikke bare fordelaktig for Formel E-biler. Jaguar bruker også innsikten til utviklingen av kommersielle elektriske kjøretøy og for fremtidens ladeinfrastruktur. Dette har for eksempel allerede resultert i at Jaguar EV I-PACE har en rekkevidde på over 20 kilometer takket være en systemprogramvareoppdatering.
Digitale tvillinger
Formel E racing har ikke faste baner da de er satt opp midlertidig for racing, vanligvis i større byer. Dette betyr at sjåførene ikke kan sykle på dem slik tilfellet er på de store og berømte Formel 1-banene. Videre kan banene endre seg fra sesong til sesong ettersom enkelte deler av banen kan gjøres om. Her bygger Jaguar TCS Racing i stedet en digital versjon av den nåværende banestrekningen og lar førerne kjøre den virtuelt i bilenes digitale tvillinger før løpene. Dette lar sjåførene lære banen mens ingeniører får verdifull data som de deretter bruker til å optimalisere de fysiske bilinnstillingene slik at de har best sjanse til å være raskere når løpet er i gang.
I tillegg til å finjustere bilens innstillinger, er den digitale delen viktig for å legge opp en strategi for løpet slik at teamet kjører det innenfor rammen av batteriets kapasitet. Hver bil har kun 40 kWh per løp, så det er viktig å spare strøm slik at løpet kan gjennomføres.
Jaguar og TCS eies begge av Tata-gruppen.
Hvis du vil finne ut mer om hva TCS gjør i Formel E, besøk bedriftens nettsted.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»