I løpet av det siste året har jernbanetrafikken i Sverige bydd på store utfordringer for privatpersoner og godstransportører på grunn av forsinket kunngjøring og usikkerhet i togplanlegging. Før T23 (togplanen for år 2023) tok Trafikverket i bruk et nytt togplanleggingssystem, med mål om å bedre forutsetningene for planlegging og gi plass til både trafikk og arbeid på skinnene. Dessverre har innføringen av det nye systemet ikke vært problemfritt.
Forsinkede kunngjøringer, kombinert med flere omfattende sporarbeider og mangel på ad hoc-ruter tilgjengelig, har skapt betydelige utfordringer for jernbaneoperatører og deres evne til effektivt å planlegge og utføre jernbanefrakt. Jernbaneekspeditør Vänerexpressen, ansvarlig for tjueto avganger i uken fra Gøteborgs APM-terminaler, vitner om at planleggingen av T23 har blitt betydelig forsinket.
«Vi fikk rutetabellen vår først to uker før togene begynte å gå. Denne mangelen på forutsigbarhet og sen varsling skapte treghet i systemet, der vi noen ganger ble tvunget til å kansellere tog og finne andre løsninger med betydelig dyrere produksjon, sier Per Kristiansson, adm. dir. av Vänerexpressen.
Ifølge Per Kristiansson, administrerende direktør i Vänerexpress, har vanskeligheten med å få ad hoc-planer også gjort dem på vakt mot å ta imot nye kunder. Det understreker imidlertid også viktigheten av å modernisere og forbedre jernbaneinfrastrukturen for å møte forventningene og etterspørselen til jernbanetransport.
Forvent merkostnader og miljøpåvirkning langt ut på høsten
Containerrederiet Ancotrans, som daglig har avgang til og fra APM Terminals Gøteborg, møter også lignende utfordringer.
«Togoperatøren har hatt problemer med å planlegge for riktig kapasitet og få ekstra tog på kort varsel. Dette har tvunget oss til å legge om en betydelig del av lastebiltransporten vår, noe som har resultert i høyere kostnader og en negativ miljøpåvirkning.» , sier Daniel Karlsson , avdelingsleder i Ancotrans.
«Samtidig vil jeg fremheve viktigheten av APM Terminals fleksible jernbanedrift, som har dempet utfordringene det siste året.»
Til tross for forsinkelser og vanskeligheter som påvirker jernbanetrafikken under T23, forventer både Vänerexpressen og Ancotrans at situasjonen vil lette til høsten. Flere større sporarbeider forventes ferdigstilt til midten av sommeren, noe som bedrer forutsetningene for normalisering av jernbanetrafikken.
– Det er høyt press på jernbaneløsninger og sammen med våre partnere tilbyr vi et veldig godt produkt, så vi forventer at volumene vil øke, avslutter Daniel Karlsson.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»