Nye synskrav til førerkort er på gang

Merknader til forslaget kan gis til og med 22. desember 2023. Bilde: Adobe Stock

Svenske førerkortkrav har blitt kritisert for å være for ambisiøse i tilfeller av synstap. Det ble rapportert om en omfattende gjennomgang av førerkortkrav for medisinsk syn i 2020, som fremhevet at reglene måtte justeres.

– Sverige har vist seg å ha strengere synskrav enn andre europeiske land med høy trafikksikkerhet, sier Åsa Ericson, etterforsker ved Transportstyrelsen, i en pressemelding.

Videre ble det funnet at reglene må harmoniseres med minimumskravene i førerkortdirektivet. Et omfattende reguleringsarbeid har pågått siden den gang og resulterer nå i et nytt forslag. De viktigste endringene gjelder reglene om synsfelt og reglene for den grunnleggende synsundersøkelsen, som gjennomføres i forbindelse med søknad om førerkort.

Flere kan oppfylle kravene

De foreslåtte kravene til synsfeltet innebærer at noe redusert lysfølsomhet i synsfeltet vil bli akseptert, både for lavere og høyere klaringer. Grenseverdien endres til tilsvarende nivå som i Norge og Storbritannia, land som også har høye krav til trafikksikkerhet.

Det anslås at hvert år mister rundt 1000 svensker førerkortet på grunn av synstap.

– Vi vet ikke nøyaktig hvor mange som blir berørt av endringen, men vår vurdering er at en god del av disse personene vil oppfylle synskravene når de nye reglene trer i kraft. Det er viktig å huske på at du da må søke på nytt, sier Åsa Ericson.

Inntil det nye regelverket trer i kraft, gjelder de gamle visningskravene.

Optikeren eller legen sjekker synet ditt

I det nye forslaget forsvinner muligheten for å gjennomføre synsundersøkelse ved kjøreskoler. Det er i stedet optikerne eller legene som utsteder synsattestene i forhold til autorisasjonen for førerkortet. Konteksten er at Transportstyrelsen ikke har myndighet til å sikre kompetansen til kjøreskoleansatte.

En annen nyhet er at de fleste synssertifikatene som Transportstyrelsen krever av de som allerede har førerkort kan utstedes av optikere. Dette vil lette belastningen på øyepleien og gjøre arbeidet enklere for innbyggerne.

Hva skjer nå?

Transportstyrelsen vil gjerne høre synspunktene til de som berøres av forslaget slik at de nye reglene får bred støtte og fungerer godt i fremtiden. Forslaget til forskrift sendes derfor på henvisning til relevante myndigheter, organisasjoner og interessenter. Merknader til forslaget kan gis til og med 22. desember 2023.

Målet er at de nye reglene skal tre i kraft høsten 2024.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *