Elbiler fungerer ikke større brannfare enn bensin- eller dieselbiler, faktisk motsatt. Dette viser nye data fra DSB, som avisen har rapportert Elektrikeren skrive om.
Tidligere i år ble en elbil identifisert som årsak til en massiv brann på en parkeringsplass ved Stavanger lufthavn. Men i realiteten brøt brannen ut i en gammel dieselbil og i så fall ble skylden derfor unødvendig lagt på elbiler.
Ifølge DSB I Norge er det registrert 60 elbilbranner på tre år og det er 250.000 elbiler på norske veier. Samtidig ble det registrert 2.651 branner i forbrenningsbiler drevet med bensin eller diesel. Det er 2,5 millioner bensin- og dieselbiler på norske veier.
Det er riktig at mange elbiler fortsatt er nye, noe som kan skjeve statistikken, men det er ingen tvil om at bensinbiler ville blitt ansett som svært brannfarlige dersom de ble lansert i dag, ifølge Ola Willstrand, prosjektleder ved forskningsinstituttet Swedish Rise Institute.
Helt brannfarlig Det er imidlertid ikke elbiler, og ifølge Ola Willstrand er det viktig å ta risikoene på alvor. Brennende batterier avgir giftige gasser som må håndteres på spesielle måter.
– Litium-ion-batterier kan lide av såkalt termisk sjokk, som i verste fall fører til en gasseksplosjon. Det er også noen ganger vanskelig å vurdere helsen til et batteri, noe som betyr at det kan begynne å brenne lenge etter at det har blitt skadet, sier Ola Willstrand kl. avisen.
Det er også viktig å lade din el- eller plug-in hybridbil på riktig måte. Det anbefales absolutt ikke å koble bilen til en vanlig stikkontakt, kanskje med skjøteledning eller timer.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»