Ny teknologi: Elektriske lastebiler kan nå reise veldig langt

Det er virkelig fremgang innen elektriske lastebiler. Alle lastebilprodusenter og deres leverandører jobber hardt for å utvikle seg. Dette er elektrifiseringen av transportnæringen på rekordtid.

På dette bakteppet ble den elektriske eActros LongHaul, som fortsatt «bare» er en prototype, tildelt Truck Innovation Award 2023.

Det er en pris som anerkjenner den teknologiske utviklingen som finner sted i lastebilsektoren og ble delt ut til Karin Rådström, administrerende direktør i Mercedes-Benz Trucks, under IAA-messen i Hannover forrige uke.

Litt over 600 km på en lading

De første testene av eActros Long Haul hadde allerede startet i 2020. En prototype vil bli presentert innen slutten av året og en produksjonsmodell kommer neste år. Så det tar ikke lang tid før hun blir sett på europeiske veier… hvis alt annet går etter planen.

Bilen vil kunne kjøre opptil 600 kilometer på en enkelt lading, eller kanskje enda mer!

Helt ny batteriteknologi

eActros LongHaul mottok dermed Truck Innovation Award 2023 på IAA-messen.

Blant funksjonene som trekkes frem av juryen er batteriteknologien utviklet for bilen. Dette er batterier med lang levetid basert på litiumjernfosfat (LFP) celleteknologi. Videre var juryen også imponert over hastigheten påfyllingen skjer med.

Traktoren har svært kompakte dimensjoner: i en akselavstand på bare fire meter er det plass til tre batteripakker med en total kapasitet på over 600 kilowattimer og to elektriske motorer, som sammen med en splitter ny bakaksel leverer en konstant strøm på 400 kilowatt .

-Med eActros LongHaul åpner Mercedes-Benz Trucks et nytt kapittel for elektrisk mobilitet. Det er et bevis på at overgangen til CO2-nøytral langdistansetransport er et oppnåelig mål, sier jurypresidenten, det italienske forlaget Gianenrico Griffini.

Juryen er den samme gruppen internasjonale journalister som også kårer årets lastebil, Årets lastebil.

Tre andre kjøretøy ble inkludert i juryens evaluering for innovasjonsprisen. Det var ZF eTrailer, den elektriske Volta Trucks Zero og hydrogenkjøretøyet Faun for kommunale oppgaver.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *