I dag er det miljøsone klasse 1 i Malmø, som betyr at det er forbudt å kjøre gamle, tunge kjøretøy og busser som slipper ut for mye forurensning i de sentrale delene av byen.
Men det er de som vil gå lenger og innføre miljøsone klasse 2. Det vil bety at også eldre biler er forbudt i sentrum. Slik svarer Malmös partier på spørsmålet om å innføre miljøsone klasse 2:
- Senterpartiet: «Ja. Forurensende utslipp fra veitrafikk er en stor kilde til sykdom, spesielt på våre største og mest trafikkerte veier»
- De moderate: «Nei. Det er ikke løsningen på klimakrisen».
- Sveriges demokrater: «Nei. For oss er dette en klassesak. Mange malmøboere har i dag ikke råd til å kjøpe nye moderne biler»
- De liberale: «Nei. Effekten vil være ekstremt liten og den teknologiske utviklingen forventes å raskt forbedre kravene til et slikt område.»
- Venstrepartiet: Ja. Venstresiden mener det bør innføres nå fordi vi trenger raske tiltak for å redusere vår påvirkning på klimaet og luften i byen».
- Miljøpartiet De Grønne: «Ja. Miljöpartiet vil at Malmö skal gå foran og beskytte malmøboernes helse.»
- Sosialdemokratene: «Vi avstår fra å svare på spørsmålet»
Det som tror S er innhyllet i mørke. Når SVT spør om å få vite hvorfor partiet ikke vil svare på spørsmålet, får vi ikke noe svar.
MP book et intervju
La oss bestille et intervju med Stafana Hoti (MP) for blant annet å finne ut om partiet vil ta saken videre i Malmö-regjeringen.
Dagen før avlyser partipressesekretæren intervjuet. Når SVT spør hvorfor, er svaret: «Vi har dessverre ikke mulighet til å prioritere dette akkurat nå».
Stockholm går lenger
I Stockholm er det allerede en klasse 2 miljøsone i deler av sentrum. Og den nye regjeringen i hovedstaden, S+MP+V, ønsker også å innføre miljøklasse 3 i de sentrale delene fra 2024, som betyr at stort sett bare elbiler og noen gassbiler får kjøre i området.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»