«Potetgull» var opprinnelig et merkenavn, men i Norge kom det til å bety «chips». Nå slåss to snackbedrifter i retten om hvem som får ha «måsen» på chipsposene.
De blir betegnelser
Termos, Topz og Nylon er eksempler på merker som har blitt så assosiert med deres produkt at de betegner alle vakuumflasker, bomullspinner og syntetiske fibre.
Nå tar to chipselskap oppgjør i en norsk domstol over «måke». Maarud-bedriften registrerte varemerket «potatogull» etter å ha brukt det til sine chips i 80 år. Konkurrent Orkla mener på sin side at «måke» er blitt et ord for alle former for sprø poteter og nå tilhører alle.
Orkla fikk delvis medhold av tingretten, som finner at Maaruds varemerkeregistrering er ugyldig, men ønsker likevel ikke å bevise at Maaruds konkurrenter har rett til å bruke ordet på sine produkter.
Han har degenerert
Tingretten slår fast at varemerket, som i eksemplet nevnt ovenfor, har degenerert og blitt navnet på en produktgruppe. Når folk sier «måke» kan de også mene andre merker av chips eller chips. Grammofon og Linoleum tilhører andre merker som har blitt degenerert og derfor bortfalt, ifølge Patentstyret.
Maarud hevder at Orkla prøver å ødelegge sin «sterkeste og viktigste» merkevare og anker derfor tingrettens dom.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»