Den norske regjeringen foreslår et tilskudd til jernbanen for å kompensere for årets prisøkninger. Det er viktig, mener Bane NOR, å gjennomføre de planlagte tiltakene på jernbanen i 2023. Fjorårets kraftige prisøkning gjorde at flere tiltak måtte utsettes.
Å redusere forsinkelser og kanselleringer krever betydelig mer investering i vedlikehold og fornyelse over tid. Det er derfor bra for jernbanen at årets prisøkning utlignes.
– Vi må opprettholde fremdriften på prosjektene våre og gjennomføre planlagt vedlikehold frem til 2023, sier Henning Bråtebæk, midlertidig administrerende direktør i Bane NOR.
I praksis betyr det rundt 370 millioner kroner til banerelaterte utbyggingsprosjekter og rundt 170 millioner kroner til drift og vedlikehold.
Et stort og komplekst verk
– Bane NOR har iverksatt en rekke tiltak som til sammen skal styrke infrastrukturen og mener at disse prosjektene vil ha god effekt. Det betyr imidlertid ikke at folk kan forvente en rask bedring, jernbanen har et vedlikeholdsetterslep på rundt 26 milliarder kroner. For å forbedre punktligheten kreves det betydelig større investeringer i vedlikehold og fornyelse over tid. Det er derfor bra at årets prisøkning utlignes, sier Henning Bråtebæk.
– Vedlikeholdsarbeid er å bøte på slitasjen som oppstår hver dag på en trafikkert jernbane. Det forbedrer ikke nødvendigvis infrastrukturen, men det forhindrer forringelse. Samtidig må vi fornye infrastrukturen og bygge ny. Det tar tid, men det bør bidra til å øke jernbanetrafikken i fremtiden, avslutter Bråtebæk.
Kilde: BaneNOR
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»